sunnuntai 18. joulukuuta 2011

Wanted: Christmas Spirit

Olin tänään keskustassa hieman ostoksilla. Kaupoissa soivat joululaulut ja kaikki paikat oli laitettu jouluiseen kuntoon. Ulkona oli räntäinen keli, mutta tämän syksyn perusteella saa olla kiitollinen että ulkona on edes jotain valkoista. Siellä kaupallisen joulun keskellä tajusin, ettei minulla ole lainkaan joulutunnelmaa!

Minulla on ollut tämä ongelma jo pari vuotta. Haluaisin vain hypätä jouluajan yli. Tänä vuonna olen sitten oikeasti miettinyt, miksi minulla ei enää ole joulufiilistä ollenkaan. Voisin aloittaa vaikka siitä, että pienenä, vaikka odotinkin aina joulua lahjojen takia, inhosin sitä että jouluna ei saanut nähdä naapurissa asuvia kavereita koska se muka rikkoi joulurauhan. Sovimme sitten aina kaverien kanssa etukäteen, että näemme pihalla kello kaksi, sen sijaan että menisimme soittamaan ovikelloja.

Vanhempana minulle on sitten aina iskenyt henkinen paha olo joulun aikoihin. Kaikki se tavaran ostaminen ja kaikki ne velvollisuudet mitä joulu tuo mukanaan. Laita jouluvalot, leivo piparit, leivo tortut, osta kinkku, vaihda jouluverhot, osta ja koristele kuusi, tee joulusiivous, pukeudu punaiseen, kuuntele joululauluja, osta lahjat kaikille, tuki posti lähettämällä 100 tutulle postikortit.

Mikä näissä kaikissa mättää?

Jouluvalot: Ne eivät koskaan lähde sitten joulun jälkeen pois sieltä ikkunoista ja pylväiden ympäriltä. Joskus ne poistuvat vasta heinäkuussa. Ilman lunta ne vain masentavat. Valoissa on aina se yksi rikkinäinen lamppu jonka vuoksi on ostettava uudet. Ja joissakin taloissa jouluvalot vain menevät aivan over the top. Onneksi näin kuitenkin käy enimmäkseen vain Amerikassa.


Piparit ja joulutortut: Minusta olisi ihan mukava leipoa huvikseen muutama pellillinen pipareita ja koristella ne nätisti, samoin tehdä yhden taikinan verran oikein hienoja torttuja. Mutta ainakin minun äitini tehtailee niitä satamäärin eikä tehtailu koskaan ole kivaa.

Kinkku: En ole kasvissyöjä, mutta jokin joulukinkussa pistää mietityttämään. Varsinkin kun työpaikan seinälle oli isketty sanomalehden lehtileike joulukinkkupossun puolen vuoden mittaisesta elämästä. Enkä muutenkaan ole punaisen lihan ystävä.

Joulukuusi: Muutama vuosi sitten laskin kuusen iän ja totesin, että se oli minua vanhempi. Kuusi oli kasvunsa aikana kasvatettu niin että siitä tulisi mahdollismman tuuhea. Aito joulukuusi on kallis, se sotkee ja sitä pitää kastella. Jostain syystä minulle tulee todella paha olo kun ajattelen että kuusi on kasvanut minuakin kauemmin vain jotta se saisi olla olohuoneessamme kaksi viikkoa.

Joulusiivous: Miksi vuoden pimeimpään aikaan pitäisi tehdä kauhea urakkasiivous? Varsinkin kun joulu tuo vielä niin paljon kaikkea muuta velvollisuuksia. Työt ja koulut pitää saada hyvään päätökseen ennen joululoman alkamista, niin kuka sitä enää haluaa alkaa mattoja pesemään ja nurkkia jynssäämään? Itse kannatan tasaista siivousta ympäri vuoden niin, ettei suursiivousta tarvitse koskaan tehdä.

Pukeutuminen punaiseen: Okei, tässä ei ole mitään vikaa, myönnän että olen tehnyt niin itsekin. Punainen ei vain sovi kaikille.

Joululaulut: Niitä ei pääse pakoon minnekään! Suomalaiset joululaulut ovat todella masentavia tai tylsän hengellisiä, ruotsalaiset kummalliset ylipirteitä mutta sanat silti surullisia (Hei tonttu-ukot hyppikää, nyt on riemun raikkasin aika! Hetken kestää elämää ja sekin synkkää ja pimeää.) ja amerikkalaiset joululaulut ovat... liian amerikkalaisia. Olen kuitenkin tänä vuonna onnistunut löytämään muutaman hyvän joululaulun, jotka voin lisätä vaikka bloggauksen loppuun.

Joululahjat: Ikuinen ongelma! Ensinnäkin, perheenjäsenille on vaikea hankkia lahjoja sillä en todellakaan tiedä mitä he haluaisivat. En haluaisi ostaam mitään turhaa. Sitten on kavereita, joille haluaisi hankkia lahjan, mutta ei tiedä haluaisiko hän hankkia minulle enkä halua aiheuttaa kiusallista tilannetta jossa minä olen hankkinut lahjan ja hän ei ole. Koskaan ei tiedä, kenelle ostaisi lahjan. Mihin vetää raja lahjallisten ja lahjattomien kavereiden välissä? Entä jos he juttelevat keskenään ja selviää, että olen hankkinut vain toiselle lahjan ja sitten he luulevat että jompi kumpi on mielestäni parempi kaveri? Entä jos olisi joku jolle todella paljon haluaisi hankkia lahjan mutta toinen sanoo ettei aio hankkia lahjoja tänä vuonna rahatilanteen vuoksi?
Tänä vuonna minun on hankittava ensimmäinen lahja kummipojalleni, mutta mitä ostaa 1-vuotiaalle?

Joulukortit: Nyt varmasti ihmiset tuomitsevat minua todella, todella, todella pahasti, mutta sanonpahan sen kuitenkin: mielestäni joulukortit ovat hieman turhia. Niitä tulee jouluna niin paljon, että ne tuntuvat ihan menettävän merkityksensä. Olen muutenkin sellainen ihminen, joka ei kauheasti pidä korteista. Anteeksi, muotoilen toisin: Pidän niistä! Pidän niin paljon että haluan laittaa niitä aina huoneeseeni esille. Mutta yleensä tilanteet joissa saa kortteja, ovat joulu, syntymäpäivät ja erinäiset juhlat kuten lakkiaiset ja rippijuhlat, jolloin kortteja saa niin kamalan paljon, ettei niitä kaikkia mitenkään voi laittaa esille. Silloin niistä tulee vain pinkka kortteja viemässä tilaa eikä tiedä mitä tehdä niille, koska ei niitä raskisi roskiinkaan heittää.

Luulin, että työ ala-asteella saisi minut joulutuulelle. Olenhan joka päivä lasten ympäröimänä. He odottavat joulua todella paljon. Mutta olin väärässä. Vietin töissä valehtelematta kaksi työpäivää purkamassa tekokuusia koska edellinen kouluavustaja oli pakannut ne aivan liian hyvin viime vuonna. Seuraavat kaksi päivää vietin jouluvalojen kanssa. Mikään ei kuvaa sitä turhautumisen tunnetta kun joutuu kokeilemaan jokaista lamppua erikseen ennen kuin löytää sen yhden rikkinäisen ja saa valot vihdoin toimimaan. Tämän melkein viikon projektin jälkeen näen melkein punaista aina kun näe tekokuusia ja jouluvaloja. Tämän lisäksi olen saanut olla selvittämässä pikkujouluista aiheitunutta draamatilannetta ja kuunnellut yhtä ja samaa todella huonoa joululevyä.

Olen oikeasti yrittänyt tänä vuonna! Olen yrittänyt muokata asennettani. Olen luonut Youtubeen jouluisen soittolistan, olen piirtänyt muutaman jouluisen kuvan... Mutta jotenkin joulutunnelmani vain on aivan hukassa. Haluaisin oikeasti että minusta tuntuisi kivalta että joulu on tulossa, mutta minusta ei vain tunnu silti. Olen vain tyytyväinen kunhan ensi viikon viikonloppu on ohi.

Tunnen nimittäin suurta syyllisyyttä. Tuntuu, kuin koko maailma tuomitsee minut sydämettömäksi ihmiseksi kun haluaisin vain skipata joulun kokonaan. Joulunhan pitäisi olla perheen, ystävyyden ja anteeksiannon kulta-aikaa. Joulurauhaa ja rakkautta! Tietenkin, jos se vain pysyisi tuollaisena. Mutta kaikki siinä oheessa tulevat velvollisuudet saavat minut sekoamaan. Kaikista eniten minua kuitenkin ärsyttää joulun kaupallisuus, enkä pääse siitä millään yli.

Jos jollain on neuvoja saada joulumieli takaisin, neuvoja otetaan vastaan? 

Tähän loppuun nyt upotan muutaman lempijoululauluni, jotta saisin edes vähän tunnelmaa.

Jokainen suomalainen varmasti tunnistaa tämän. Tämä saa minut ehkä eniten jouluiselle tunnelmalle. Katson Lumiukon joka joulu ja se on tällä hetkellä ehkä ainoa jouluperinne jonka oikeasti haluan itselläni säilyttää. Mikään ei saa minua muistamaan lapsuuden jouluja paremmin kuin tämä. Muistan, että isä halusi joka joulu aina nauhoittaa tämän, vaikka kukaan ei ikinä katsonut Lumiukkoa muulloin kuin jouluna jolloin se tuli TV:stä.
Nightwishin versio on myös vallan mainio, mutta tästä saan paremmat lapsinostalgiat.


Vaikka mainitsinkin että suomalaiset joululaulut ovat masentavia, tämä tekee poikkeuksen joka vahvistaa säännön. Meinasin aluksi valita Vesa-Matti Loirin version, mutta tulin toiseen tulokseen. Suuri ongelma mielestäni joululauluissa yleensä on se, etteivät ne vaan vastaa musiikkimakuani juuri ollenkaan. Pidän tästä versiosta siksi, että siinä on jotain asennetta. Loirin versio on kyllä oikein mainio myöskin.


Tällaiset joululaulut ovat mainiota! Vanhoja! Kuulin tänään Novalta todella jazzaavan ja vanhahtavan joululaulun ja minua harmittaa, etten muista laulun nimeä saatika esittäjää, sillä olisin halunnut kuulla sen uudestaan. Minulla on muutenkin heikko kohta vanhaan musiikkiin, joten joululaulutkin kuulostavat paljon paremmalta näin.


Tutustuin tähän lauluun yläasteella eräänä jouluaattona kun se sattui tulemaan radiosta. Rakastuin heti sen tunnelmaan, ja vasta myöhemmin sain selville se olevan John Lennonin.

And two songs from my favourite gays. Eli Gleen Kurt ja Blaine ovat ehtineet esittää jo kaksi jouluduettoa, toisen viime vuoden jouluspesiaalissa ja toisen tällä viikolla näkyneessä kolmannen kauden joulujaksossa. Varoitus: ensimmäisenä linkkaamani videon takia päätin vihdoin antaa sarjalle mahdollisuuden ja sen seurauksena jäin koukkuun. Eli, jos sinulla on pieninkin heikkous jonkinlaiseen herrasmiesromanssiin etkä halua seurata Gleetä, en ehkä suosittele katsomaan! :)


Älkää välittäkö espanjankielisistä teksteistä. Virallinen full performance video oli jostain syystä poistettu YouTubesta, joten jouduin etsimään hieman huonolaatuisemman ja peilikuvaksi käännetyn version.


Video on tarkoituksella mustavalkoinen. Uusimmassa jaksossa he kuvasivat jonkinlaisen tribuutin vanhoille jouluspesiaaleille. Mutta Suomihan ei vielä ole edes tuolla päinkään. Miksi Suomi on aina ihan jäljessä :(

Jouluun on nyt alle viikkoa. Myönnän, olen ostanut vasta kaksi lahjaa! Aion ensi viikolla mennä ostamaan kaikki yhden päivän aikana jotta sekin on hoidettu alta pois. Sitten vain selviydyn taas yhdestä joulusta ja toivon että ensi vuonna parempi mieli.

3 kommenttia:

  1. Samaistun satasella. Paha heittää mitään joulutunnelmavinkkiä, kun tunnistan joka ainoassa lauseessa itseni...

    VastaaPoista
  2. oikeesti! Oon aina oottanu Jouluu iha innolla ja laskenu oikein päiviäkin! Mut tänä vuonna... Se vain tuli yllättäin, eikä tunnu mitenkään jouluiselta... Tajusin viikonloppuna, että lahjatkin pitäis hommata, mutta koska?! :(

    Niijoo, mulla oli vie yks asia:)
    Ennen kuin siirsit blogisi tänne, niin vanhassa oli kauheasti tosi hienoja piirustuksia/maalauksia :) Mutta täällä ei ole paljoakaan näkynyt... Ne oli vaan niin huippuja!:D toivon, että laittaisit tännekkin pari uusinta piirrustusta tai maalaustasi :) Ja myös, kun kerroit siinä maalaamisessa sen vaihe vaiheelta, että miten pitää tehdä, niin se oli tosi hyvä opetus :) Olin heti menossa kans maalaamaan, mutta huomasin, että kunnon paperi oli LOPPU :(
    Joo.. Tuli "vähä" pitkä, mut ihasama;)

    VastaaPoista
  3. Siiri: Mukava edes tietää, etten ole ainoa. Työpaikalla kaikki tuntuvat olevan todella innostuneita joulusta niin itselle tulee melkein sellainen olo että onko mussa jotain vikaa.

    mamelo: Mulla on DeviantART nimimerkillä Reta-Rees jonne voit mennä katsomaan uusimpia piirustuksiani. Ja ajattelin laittaa tännekin jotain piirustuksiani vielä tulevaisuudessa, tietenkin! Olen vain viime aikoina piirrellyt aika paljon Gleetä enkä viitsisi tätä epäfaniblogia spämmiä sillä. Halusin myös kokeilla vähän ns. tekstipohaisempaa blogia. Vuodatuksen blogi oli muuttunut pelkäksi sotkuksi. Mutta lupaan että jotain piirustuksia on tulossa ja tekoprosessia mukaan, kun sitä kerran toivotaankin! :)

    VastaaPoista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...