maanantai 19. maaliskuuta 2012

Hugo

Vietettyäni viikon omassa ylväässä yksinäisyydessäni, totesin että on sosiaalisen elämän aika ja kysyin kaveriltani huvittaisiko häntä mennä katsomaan tätä uuttaa Oscareitakin kahminutta elokuvaa. Suuntasin siis lauantaina klo 12:45 Finnkinolle katsomaan Hugoa 3D:nä.

Minun on pakko myöntää, ettei minulla ollut juuri minkäänlaisia ennakko-odotuksia. En ollut edes nähnyt kunnollista traileria. Muistan vain joskus ennen joulua katselleeni elokuvateatterissa olevasta TV:stä trailereita odottaessani elokuvasalin oven avautumista ja nähnyt sen ilman ääniä. Visuaalinen maailma kuitenkin kiinnitti huomioni, samoin kaikki ne steampunkmaiset vivahteet. Se myös onnistui iskemaan yhteen lukuisista heikoista kohdistani, eli seikkaileviin lapsiin, joista toinen vielä sattuu olemaan orpo.

Oletin jonkinlaista Lontooseen sijoittuvaa fantasiaseikkailua. Olin kuitenkin aika väärässä. Olin odottanut myös jonkinlaista "mitä tapahtui isälleni" -mysteeriä. Lopulta itse Hugon isän tarina jäi hyvin sivuun. Tarina sijoittuu 1930-luvun Pariisiin (minkä vuoksi minua häiritsi että he puhuivat englantia) eikä siinä ollut mitään yliluonnollista. Se ei kuitenkaan vähentänyt elokuvan taianomaista tunnelmaa. Tunnelma syntyi musiikkin, kuvauksen ja steampunk-kiksejä antavien kellokoneistojen avulla. Elokuvan jälkeen oli sellainen olo että voisin hylätä kaikki tulevaisuudenhaaveeni ja ryhtyä kellosepäksi.

Koska minulla ei ollut minkäänlaisia ennakko-odotuksia, en voinut myöskään pettyä suuresti. Tykkään ehkä eniten sellaisista kokemuksista, joissa tutustun johonkin ilman mitään ennakkotietoa. (Esimerkiksi kaveri tyrkkää kirjan käteen ja sanoo vain että "Lue! Se on hyvä!", tai juuri tällainen elokuvateatteriin käveleminen ilman että on edes vaivautunut traileria etukäteen katsomaan) Pikkusiskoni myös tietää kuinka vihaan spoilereita, joten hän ei kertonut minulle mitään muuta kuin että elokuvassa on tavallaan kaksi juonta ja että Jude Lawia on siinä vain hyvin vähän. Kiitoksia siitä ennakkovaroituksesta. Jude Lawia saisi kylläkin olla elokuvissa hieman enemmän. En voinut pettyä Hugoon, mutta saatoin kuitenkin taas analysoida sitä kuinka traileri antaa aivan erilaisen kuvan itse elokuvasta.

Elokuvaa on varmasti markkinoitu lastenelokuvana, mitä se onkin. Elokuvassa oli kuitenkin sen verran hidas tempo, että en tiedä olisinko minä 10-vuotiaana jaksanut katsoa sitä. Toisaalta, olinhan minä 10-vuotias kun kävin katsoassa Kaksi tornia... Rauhallinen tempo kuitenkin sopi elokuvalle. Oli todella virkistävää katsoa elokuvaa, jolla ei oikeasti ole mikään kiire eteenpäin, mutta joka ei kuitenkaan jumita paikallaan. Hugossa oli monia pitkiä kohtauksia joissa ei puhuttu mitään ja joissa Hugo esimerkiksi vain seurasi juna-asemalla olevien ihmisten elämää.

En olisi ollenkaan arvannut, että elokuva päätyy lopulta kertomaan surullisen tarinan kuuluisasta mykkäfilmien tekijästä. Olen myös hieman opiskellut elokuvahistoriaa, joten tiesin melkein kaikki faktat mitä elokuvien synnyn alkuvaiheista kerrottiin, mutta niitä oli silti todella hauska bongailla. Uskon, että ehkä kunnianosoituksena mykkäfilmeille Hugossa oli paljon kohtauksia joissa ei puhuttu mitään. Kaiken kaikkiaan pidin elokuvasta todella paljon ja se oli todella kaunista katseltavaa. Suosittelen sitä kaikille niille jotka pystyvät katsomaan muutakin kuin räiskintää ja kauhua.

Itse elokuvasalikokemus oli myös ihan mielenkiintoinen. Aikaisen ajankohdan takia salissa ei ollut juurikaan ihmisiä. Samalla penkkirivillä minun ja kaverini kanssa istui yksi noin 25-vuotias mies jonka paikka sattui olemaan aivan minun vieressäni. Sanotaanko vaikka, että se oli varsin lähellä. Tuntui kuin olisimme katsoneet elokuvaa kolmestaan. Nauroimme aina samojen vitsien kohdalla, ja muutaman kerran melkein meinasin kääntyä väärään suuntaan kommentoimaan jotain.




Ennen itse elokuvaa näytettiin Hobitin traileri. Yleensä olen todella rauhallinen fanittaja, säilytän pokerinaaman ja kiljun sisäisesti, mutta saatoin ehkä hieman äännähtää kun kuulin ensimmäiset nuotit trailerista. Miksei ole jo joulukuu?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...