maanantai 9. huhtikuuta 2012

Spoilereita!

Ei - tämä teksti ei sisällä suuria spoilereita yhtään mistään. Pystyisin kyllä paljastamaan vaikka ja mitä sillä seuraan melkein kaikkea internetin tahdissa, eli yleensä Amerikan mukaan. En kuitenkaan ole kirjoittamassa postausta kaikista mahdollista juonipaljastuksista joita vain tiedän, vaan aion kirjoittaa spoilereista yleensäkin. Minä en nimittäin pidä niistä. Mikään ei pilaa katselu/lukukokemusta yhtä hyvin kuin kunnon juonipaljastus. Itse sana spoil tarkoittaa pilaamista, ja juuri sitä se mielestäni onkin.

Joskus minusta tuntuu, että olen melkein ainoa ihminen joka oikeasti nauttii yllätyksistä ja haluaa tutustua kaikkeen uuteen melkein tietämättä siitä juuri mitään. Suurin osa ihmisistä tuntuu olevan sitä tyyppiä, joka menevät wikipediaan lukemaan kaikki mahdolliset juonisalat saman tien. Joskus en meinaa ymmärtää sitä. Itse saan parhaan kokemuksen jos en tiedä juuri mitään etukäteen. Minä haluan tutustua asioihin, koska haluan tietää mitä tapahtuu. Tietenkin yleensä minut saa kiinnostuneeksi jokin seikka jonka kuulen sarjasta/elokuvasta/kirjasta, mutta sen enempää en sitten haluakaan kuulla. Parhaat lukukokemukset saan kun kaveri vain törkkää kirjan käteeni ja käskee lukea.

Spoilereiden välttely osaa joskus kyllä olla todella vaikeaa. Muistan kuinka viimeinen Potter vuoti intenternettiin. Ja koska en osannut englantia tarpeeksi hyvin, jouduin odottamaan suomennosta. En vieläkään tajua kuinka onnistuin välttelemään spoilereita niin hyvin silloin. Syynä on varmaan vähäinen englanninkielisillä sivuistoilla vietetty aika.

Tällä hetkellä suurin päänvaivani spoilereiden kannalta on Glee. Vaikka välttelen spoilaantumista kuin se olisi työtäni, joka viikko onnistun saamaan selville aivan liikaa tulevasta jaksosta. Ehkä siksi parhaat jaksot edelleenkin ovat ne jotka maratoonasin viikossa noin vuosi sitten ilman minkäänlaisia häiriötekijöitä internetin puolelta.

Tietenkin on niitä hetkiä, jolloin olen tahallaan spoilannut itseni tiettyjen takaa-ajatusten takia. Kun olin katsomassa tinjamin ja Mäyn kanssa Doctor Whon kolmatta kautta, halusin tietää milloin Captain Jack Harkness tulee takaisin, koska en halunnut odottaa hänen taianomaista ilmaantumistaan joka jaksossa. Kun tiesin milloin hän palaa, pystyin katsomaan muut jaksot rauhassa, keskittyen itse jaksoon. Yleensä myös otan selvää onko uudessa Gleessä Klaine-kohtauksia, etten odota niitä turhaan. Olen myös ihan tyytyväinen että pikkusiskoni kertoi minulle Avataria katsoessa mihin suuntaan Zukon hahmokehitys menee, sillä osasin nyt kiinnittää siihen huomiota. Myönnän kyllä että reaktioni takinkääntöön olisi ollut voimakkaampi jos en olisi tiennyt sitä etukäteen.

Sitten on näitä hetkiä, jolloin olen spoilaantunut siitä mitä tapahtuu mitä en siitä miten se tapahtuu, ja se yllättää minut täydellisesti. Esimerkkeinä esimerkiksi Sherlockin päätös.

Sain idean tähän postaukseen viime perjantaina, jolloin olin katsomassa Doctor Whon kolmannen kauden päätöstä. (Kun kirjoitin edellisessä postauksessa Doctor Whosta, olin katsonut vain kaksi ensimmäistä kautta. Kolmas kausi on nyt noussut lempparikseni. Kuusi viimeistä jaksoa olivat kaikki todella jänniä, eeppisiä, tunteellisia ja kiinnostavasti käsikirjoitettuja! Edelleenkin suosittelen sarjaa kovasti.) Aivan viimeisen jakson viimeisissä kohtauksissa paljastuu eräs asia, joka aiheutti ehkä suurimman yllätyksen reaktion tähän mennessä.

Kun jakso loppui, tajusin että olin ollut todella lähellä spoilaantua. Katsoin nimittäin aiemmin tällä viikolla Behind The Scenes videoita Youtubesta ja eksyin sivupalkin kautta katsomaan koostetta Captain Jack Harknessin parhaista paloista. Aluksi videossa oli kohtauksia jaksoista jotka olin jo nähnyt. Katsoin jonkin aikaa jotain uutta kohtausta, sen suuremmin kiinnostumatta, ja päätin siirtyä katsomaan uutta Behind The Scenes videota. Viimeisen jakson lopussa sitten oli tämä kohtaus jonka katsomisen olen keskeyttänyt. Huomasin että noin sekuntti sen jälkeen kun olin lopettanut kohtauksen katsomisen, koko sarjan suurimman reaktion aiheuttanut paljastu kerrottiin. En usko yliluonnollisiin voimiin, mutta tuntuu melkein kuin joku spoiler-suojelia olisi varoittanut minua, ;)

Tähän loppuun vielä Jack Harkness. Olkaa hyvät.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...