maanantai 16. heinäkuuta 2012

Operaation Kuninkaiden koitos

Olen alkanut lukea George R. R. Martinin Tulen ja jään laulu -sarjaa. Koska olen kunniaton ja huono ihminen, jonka mielestä suomennetut kirjat ovat myös ihan hyvä vaihtoehto, päätin alkaa lukea sarjaa suomeksi. Ostin ensimmäisen kirjan pehmeäkantisena versiona, luin sen viikossa ja rakastin sitä.

Kun olin noin puolessa välissä kirjaa, huomasin kaupungilla että täällä ei myydä toista kirjaa pehmeäkantisena versiona. En halunnut ostaa kovakantista versiota koska se on aivan järkyttävän isokokoinen painos, minulla oli jo ensimmäinen kirja pehmeäkantisena ja kovakantinen maksoi yli 40 euroa. Huomasin, että saisin tilattua kirjan CDON.comista kesäalennuksena ja vielä ilman postikuluja, joten tein niin. Luulin että kun tein tilauksen ajoissa kirja saattaisi olla postiluukussani melko pian sen jälkeen kun saan Valtaistuinpelin luettua.

Lähdin pienelle reissulle Rukalle, ja kun tulin sieltä kotiin, tajusin ettei kirja ollut vielä postilaatikossa. Tutkin CDON.comin sivuja ja huomasin, ettei pakettia ollut edes lähetetty vielä vaikka tilauksesta oli yli viikko. Lähetin asiakaspalveluun viestiä, ja sieltä tuli vastaus hyvin pian: sivuilla on jotain teknisiä ongelmia eikä kaikkia tilauksia ole vielä pystytty käsittelemään. Hienoa. Olisivat voineet edes jossain ilmoittaa tästä. He kuitenkin sanoivat että olivat nyt käsitelleet minun tilaukseni ja paketti lähtee postiin vuorokauden kuluttua.

Kun oli kulunut kolme päivää paketin postittamisesta, oli perjantai jolloin Tampereen yliopiston pääsykoetulokset julkaistiin. Laskeskelin että nyt saattaisi myös Kuninkaiden koitos tulla. Minulla oli siis kaksi syytä rampata postilaatikolla noin tunnin välein. Aloitin ramppaamisen noin puolen päivän maissa, ja jatkoin sitä noin kuuteen saakka kunnes lähdin Merin kanssa katsomaan The Amazing Spider-Mania. Jostain kumman syystä sinä perjantaina ei kannettu kirjepostia. Hyvin kummallista.

Maanantaina lähdin sitten Tukholmaan Merin ja Annikan kanssa. Aion tehdä siitä erillisen postauksen kunhan saan kaikki kuvat haltuuni. Päättelin että kun tulen Tukholmasta kotiin, kirjan on pakko olla tullut sinä aikana, sillä ei Suomen postilla mene viikkokaupalla saada yhtä pakettia oikeaan osoitteeseen. Mutta kun tulin kotiin, kirjaa ei edelleenkään ollut täällä! Kysyin äidiltä, oliko postin mukana tullut lappua lähipostista että paketti pitää sieltä hakea. Ei kuulemma. Äiti myös sanoi että hän käy aina hyvin tarkkaan postin läpi. Totesin siis, että jos pakettia ei tule tänä maanantaina, minun on pakko ottaa jonnekin yhteyttä.

Maanantai koitti ja istuin alakerrassa lukemassa The Map of Timea (kirja jonka ostin Tukholmasta) kun isä tuli käyttämästä koiraa ja oli samalla hakenut postin. Ryntäsin kysymään joko se minun pakettini on tullut, mutta postissa ei ollut mitään. Silloin nousin ylös ja menin nettiin tarkistamaan asioita. Selvisi, että minun lähetykselläni oli kuin olikin seurantakoodi vaikka paketti painoin alle 1,5kg (CDON.comin sivut sanoivat että seurantakoodia ei anneta jos paketti on tuota kevyempi. Tai ainakin ymmärsin niin.) Seurantakoodin mukaan paketti oli saapunut lähipostiin 7. heinäkuuta, mutta posti ei ollut jostain syystä lähettänyt minulle hakuilmoitusta.

Arvatkaa turhauttiko.

Minulla ei ollut siis hakuilmoitusta, mutta kirjoitin jotain koodeja ylös, polkaisin lähipostiin ja annoin lapun virkailijalle sanoen että minulla on paketti mutta minulla ei ole hakuilmoitusta. Hetken selvittelyn jälkeen virkailija löysi minun pakettini, ja niin minä sain kirjan jota olen aivan liian kauan odottanut.

Tämä oli tarina siitä kuinka mahdollisimman moni asia meni pieleen. Onneksi ei mennyt enempää asioita pieleen, sillä jos en olisi tajunnut tarkistaa seurantakoodia, paketti olisi pian lähtenyt takaisin sinne mistä CDON.comin paketit ikinä lähetetäänkään.

My precious!

Sain juuri katsottua päivän Doctor Who -jakson (42) enkä malta odottaa huomista, sillä huomenna alkaa tuplajakso joka on lempijaksoni kolmannelta kaudelta ja ehkä jopa koko sarjasta. Mutta nyt menen lukemaan tuota pikkuista, haluan tietää mitä Tyrionille, Jonille, Aryalle ja muille kuuluu.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...