sunnuntai 14. lokakuuta 2012

Miksi jätän kirjoja kesken

Viime heinäkuussa kerroin kuinka olin tehnyt kiinnostavia kirjastolöytöjä. Mainitsin siinä löytäneeni sattumalta  Gernard Cornwellin Talvikuninkaan. Totuus kuitenkin on se, etten koskaan saanut luettua sitä loppuun. Aloin sitten miettimään miksi oikein jätin sen kirjan kesken. Se ei ollut huono kirja. Se vain... jäi kesken.

Olen yleensä aika perfektionisti lukemiseni suhteen ja luen melkein kaikki aloittamani kirjat loppuun. Tämä koskee myös vaikka Pappi, lukkari, talonpoika, vakoojaa, jonka juonesta en vieläkään ole ihan varma vaikka olen sekä nähnyt elokuvan että lukenut kirjan. (Eihän se juoni ole aina tärkein. Tykkäsin tosi paljon kirjan maailmasta ja tunnelmasta.)

Valitettevasti suurin syy kirjojen keskenjäämiseen on se että luen niitä hitaasti. Tykkään lukea kirjoja aika nopeasti. Jos kirjaan menee yli viikko, minua alkaa turhauttaa ja haluaisin alkaa lukea jo jotain uutta kirjaa, ihan sama vaikka parhaillaan kesken oleva kirja olisi hyvä. Yleensä saatan vilkaista jotain toista kirjaa ja päättää että luen siitä muutaman luvun ja ja jatkan sitten sitä toistaa kirjaa. Mutta sitten luenkin vahingossa sen kirjan kokonaan. Silloin olen pitänyt muutaman päivän tauon edellisestä kirjasta, jolloin kynnys jatkaa sitä nousee korkeammalla. Sitten silmiini osuu joku toinen kirja.

Yhtäkkiä kesken jäänyt kirja on lojunut yöpöydälläni monta viikkoa. En enää muista kaikkea mitä siinä on tapahtunut. Minusta tuntuu, että minun pitäisi palata vähän taaksepäin jotta pääsen taas juoneen mukaan. Kynnys jatkaa kirjaa sen kuin kasvaa ja kasvaa, ja suurimmissa osissa näistä tapauksista päädyn sitten siihen, etten jatka lukemista.

Näitä kirjoja ei ole paljon. Talvikuningas jäi kesken, sillä aloin lukea jotain toista kirjaa (en muista enää mitä) ja kirjaston laina-aika meni umpeen. Yritin aina uusia lainaa, mutta muistin uusimisen monesti aika myöhään illalla, jolloin kirjaston sivut olivat pois käytöstä yöllisen huollon takia. Päätin lopulta palauttaa kirjan. Olen miettinyt, pitäisikö lainata se uudestaan, sillä tykkäsin todella paljon kerronnasta. Olin päässyt vasta tarinan alkuun. Itse Arthur oli ihan vasta tullut kuvioihin. Mutta niin se vain jäi kesken.

Toinen tapaus on Felix J. Palman The Map of Time, jonka ostin Tukholmasta siitä ihanasta scifi-fantasia kirjakaupasta josta kerroin. The Map of Time oli todella hauskasti kerrottu ja luin sen parissa päivässä puoleen väliin. Olin kuitenkin alkanut lukea kirjaa siksi koska CDON.comin tilaukseni GRRM:n Kuninkaiden koitoksesta oli myöhässä ja luin kirjaa odotellessani paketin saapumista. Kun kirja saapui, olin The Map of Timessa puolessa välissä ja jätin sen saman tien kesken koska halusin lukea lisää Westerosista. Olen yrittänyt monta kertaa jatkaa, mutta se on aina jäänyt kesken. Kirja on jaettu kolmeen selkeään osaan, josta toista osaa olen aloitellut. Joskus vielä palaan toisen osan alkuun ja jatkan siitä lukemista.

Kolmas lähiajan tapaus on Monte Criston kreivi. Aloin lukea kirjaa kun olin mummulassa, ja lainasin sen kotiin, mutta kun saavuin kotiin, minulla olikin muuta luettavaa ja se vain jäi. Kirja on kuitenkin pitkä, joten kun aion lukea sen, aloitan varmaan alusta.

Lyhyesti sanottuna, suurin syy kirjojen kesken jäämiseen on vain se, että minua alkaa kiinnostaa joku muu juttu enemmän. Tällä hetkellä pelkään vähän The Casual Vacancyn puolesta. Tykkään siitä kirjasta, monet hahmot ovat todella mielenkiintoisia ja pidän sen kerronnasta, mutta se on aika hidaslukuinen minulle (olen noin sivulla 200). Luin tänään Annikan luona kylässä ollessani hiljaisena hetkenä hänen pöydällään lojuvaa Linnunradan käsikirjaa liftareille ja sen ensimmäiset sivut tuntuivat pelottavasti imaisevan mukaan tarinaan. Nyt taistelen vastaan halua ottaa oma Linnunratani hyllystä, alkaa lukea sitä ja unohtaa The Casual Vacancy. Iiks.

2 kommenttia:

  1. "Jos kirjaan menee yli viikko, minua alkaa turhauttaa ja haluaisin alkaa lukea jo jotain uutta kirjaa, ihan sama vaikka parhaillaan kesken oleva kirja olisi hyvä."

    Voi ihanaa, en ole ainoa jolla on tämä sama ongelma! Haluan nauttia kirjani nopeasti, koska musta ne ovat aina parhaimmillaan edes suhteellisen insentiivisesti luettuna - ei mitään pitkiä taukoja tai vain lyhyitä pätkiä silloin tällöin. Kirjan hyvyydestä huolimatta se alkaa tökkiä, jos tipahdan sen kyydistä taukojen takia tai sen lukemiseen vain yksinkertaisesti menee liian kauan (ja "kauan" on valitettavan usein loppujen lopuksi aika lyhyt aika varsinkin, jos pitäisi saada muutakin aikaiseksi lukemisen lisäksi).

    Mullakin on itse asiassa The Casual Vacancy meneillään. Olen nyt lukenut sitä jo himpun päälle viikon, ja vaikka vielä sen kohdalla ei olekaan tullut sellaista "huoh lopetan" -olotilaa, mua alkaa jo ahdistaa kun olen niin pahasti kesken - olen lukenut noin 150 sivua... Ei varmaan auta kuin vain yrittää kiristää tahtia sen kanssa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla käy monesti että unohdan mitä on tapahtunut. Mulla on myös suuri ongelma hahmojen nimien muistamisessa, joten jos pitkitän lukemista, yksinkertaisesti unohdan kuka on kukin.

      Poista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...