maanantai 12. marraskuuta 2012

Nanoajatuksia ja maalauksia



Minulla on ollut todella surkeiden sattumusten maanantai alkaen siitä, että käytössäni oli seitsemän hengen automaattivaihteinen tila-auto jota en hallitse kunnolla ja joka aiheutti suuria ongelmia pysäköinnin ja polkimien takia...

En ole tässä kuussa lukenut juuri mitään. Minulla on kesken Cassandra Claren City of Lost Souls, mutta olen jumittunut hieman yli puoleen väliin sillä minua ei jaksaisi kiinnostaa päähenkilön tekemiset. Huolestuttavaa? Minua myös huolestuttaa, että minun nanowrimoni päähenkilö alkaa muistuttaa liikaa Clarya.

Tästä onkin hyvä aasinsilta jälleen kerran nanowrimon tunnelmiin. Linkkasin tähän postaukseen yhden kappaleen, joka on viime aikoina inspiroinut minua kirjoittamaan. Noin viikko sitten tajusin, ettei tarinassani ole tarpeeksi angstia, joten ei kun angstikappaleet soimaan ja niiden sanoja analysoimaan hahmojen kautta. Harmi vain, että kaikki Florence + The Machinen kappaleet on tultu analysoitua jo Sherlockin ja Doctor Whon kautta, niin en enää voinut niitä käyttää.

Olen löytänyt Nanowrimo sivulta suomalaisten piirit ja eksyin sitä kautta miittiinkin. Seuraava on keskiviikkona, ja ajattelin mennä sinnekin. Vertaistuki on aina poikaa, vaikka sanamäärä oliskin kohdallaan. En voi tarjota teille aina niin viihdyttävää valitusta siitä, kuinka sanamäärä laahaa ja kuinka kaikki menee ihan sekaisin ja sitten päätyy kirjoittamaan hyvin yksityskohtaisesti porkkanalaatikon valmistuksesta jotta saisi päivän sanat kirjoitettua, ja kuinka lisää tarinaan peikkoja tai ninjoja tai tappaa hahmoja vain jotta pääsisi kirjoitusblokin yli.

Ehei, minulla menee sanamäärällisesti ihan hyvin. Minun ongelmani vain on lavea kirjoitusmuoto. Koska nanoni sijoittuu rinnakkaistodellisuuteen, minun on kerrottava hyvin tarkkaan miltä missäkin näyttää. Alunperin rinnakkaistodellisuus vain oli osa laiskuuttani, sillä en pystyisi mitenkään kirjoittamaan uskottavaa 1900-luvun alun englantilaista miljöötä, mutta nyt sekin on osoittautunut ongelmalliseksi. Yhtäkkiä huomaan googlaavani mistä materiaalista kylpyammeita valmistetaan ja milloin aurinko laskee Lontoossa keväällä.

Kuvaily syö kauheasti sanoja, ja sen lisäksi olen luonut hahmoja joilla on tapana lörpötellä. Juoneni etenee siis hyvin hitaasti. Yli 20 000 sanassa on ehkä 1/4 juonesta kerrottuna. Seuraavaksi minun pitäisi tehdä sellainen aikahyppyvaihe, jotta sen jälkeen pääsisi alkamaan loppuratkaisuun johtava tapahtumavyöry. Yritän kuitenkin tunkea mukaan seä romanssia, seikkailua, juonittelua, yhteiskuntakritiikkiä, pohdintaa uskonnoista ja filosofisia lausahduksia. Ehkä yritän liikaa? Tekstiä syntyy, mutta pelkään onko minulla enää innostusta kirjoittaa tarina loppuun joulukuun puolella.



Muistaako kukaan maalausta, jonka postasin viime viikolla? Nyt se näyttää tältä. Tästä ei todellakaan pitänyt tulla tällainen.

Päivän ärsytysten jälkeen harkitsin, etten menisi opiston maalaustunneille ollenkaan. Harmi vain, että aloitin harkinnan vasta opistolle päästyäni. Istuin sitten aulassa puoli tuntia, jonka jälkeen menin sinne erittäin myöhässä ja aloin vain lätkiä värejä tauluun. Taulusta piti tulla oranssisävyinen ja yksityiskohtainen, mutta toisin kävi. Tykkäsin niin paljon sinisestä pohjasta, että halusinkin maalauksesta sinisen. Minun ongelmani on vain aina ollut liian samansävyisten värien käyttö, joten hetken mielijohteesta sekoitin okraa ja keltaista ja aloin lätkiä sitä kankaalle.

Okei, ehkä menen vielä vähän jatkamaan nanoa. Olen jumissa eräässä romanttisessa kohdassa enkä tunnu osaavan kirjoittaa sitä. Miten kirjoitetaan romanssi ilman että siitä tulee creepy Twilight? Tai Fifty Shades of Grey.

3 kommenttia:

  1. Hih, voin kuvitella romanttisen kohtauksen kirjoittamisen hankaluuden... :)

    Sulle olisi tunnustus tarjolla blogissani:
    http://satunluetut.blogspot.fi/2012/11/tunnustus.html

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitoksia! Pitääpä vastata tuohon haasteeseen piakoin, koska bloggausaiheet alkavat olla vähissä nanon aiheuttaman hitaan lukutahdin takia. :D Pelastus.

      Poista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...