torstai 24. tammikuuta 2013

Ollapa taas lukiossa

Tämä ajatus minulla käväisi kun tänään istuin äidinkielen tekstitaidon preliminäärissä. (Tavoitteena laudatur, mutta olen pahasti ruosteessa, pahus. Miten sitä YTL:ää nyt miellytetään kun ei enää muista mistä ne tykkää.)

Lukio oli kouluhistoriani parasta aikaa. Ala-asteella ei osannut verrata mihinkään, yläaste oli täynnä, no, yläastelaisia, ja lukiossa oli paljon kivoja omalaatuisia ihmisiä kun päätin astetta taiteellisempaan. Lukio tuntui minun paikaltani, sillä jokaisesta aiheesta kiinnostuneena saatoin opiskella yhtä innokkaasti sekä humanistisia että luonnontieteellisiä aineita. Sen jälkeen pitäisi sitten päättää, mitä haluaisi tehdä isona.

Olen päättänyt valita pääaineekseni suomen kielen, mutta niin kauan kun en pääse sisälle, on ollut pakko tyytyä avoimen yliopiston opintoihin, joissa koulun tuomaa yhteisöllisyyttä ei ole juuri lainkaan. Lähes kaikki opiskelivat ovat minua vähintään kymmenen vuotta vanhempia työssäkäyviä perheellisiä, joiden kanssa ei tunnu olevan mitään yhteistä ja vaikka olisikin jotain yhteistä, ilman ainejärjestön toimintaa en ujouttani uskalla heille jutella, joten yhteiset kiinnostuksenkohteet eivät ole tulleet esille, eikä tuntejakaan ole kuin kerran, hyvällä tuurilla kaksi kertaa, viikossa.

Töissäkin on tullut käytyä, mutta ensimmäisessä paikassa olin ainoa kouluavustaja pienessä koulussa ja toisessa oli sen verran kiireistä, ettei ehtinyt työkavereiden kanssa kauheasti ystävystyä. Kolmannessa paikassa olin vain viikon (jouluapulainen) joten ihmissuhteiden luominen oli erittäin epätodennäköistä. Kaiken lisäksi koin kokoajan olevani vain tiellä koska minulla ei ole kuin yleissivistävä koulutus takanani, joten en voi tietää kaikkia käytännön asioita ja tunsin häiritseväni kokoajan Vanhoja Ja Viisaita Kokeneita Työntekijöitä kysymyksilläni.

Pelkästään vanhaan lukiorakennukseet marssiminen saa aikaan koko luonteessani positiivisen parannuksen. Pidin itsestäni silloin kun olin lukiossa. Olin täynnä hienoja ajatuksia joita oppitunnit olivat pistäneet päähäni. Nyt ne ovat korvautuneet asioilla, jotka oikeasti kiinnostavat minua, mutta sen seurauksena koen olevani paljon tyhmempi kuin kaksi vuotta sitten. Tai ainakin vähemmän kirjaviisas. Ja silti yritän saada laudaturin.

Jos saan laudaturin, lähtöpisteeni paranevat. Korotin syksyllä jo englantia, arvosana nousi, sekin parantaa lähtöpisteitäni. Tänä keväänä on pakko päästä opiskelemaan, mutta silti takaraivossa kokoajan jyskyttää pelko siitä, että taas tulee hylkäyskirjeitä useampi kappale. Yksikin hyväksymiskirje kuitenkin riittäisi.

Olisipa taas lukiossa. Silloin voisi istua kiinnostavilla yleissivistävillä tunneilla ilman huolta aikuisuudesta, ilman huolta tulevaisuudesta. Olisi muutamaksi vuodeksi elämä valmiiksi suunniteltuna. Voisi nähdä kavereitakin joka päivä ilman että tarvitsee erikseen sopia. Olisi vähän motivaatiota jopa pukeutua jotenkin siististi ja seurata vähän mitä katumuodissa näkyy. Silloin voisi hetkeksi myös rentoutua ilman että omatunto muistuttaisi lähestyvistä pääsykokeista. Mitään kivaa ei saa seuraavaan neljään kuukauteen tehdä, saa vain opiskella, nukkua ja ehkä syödä jos ehtii.

Yhden preliminäärikokeen ajan pystyin kuvittelemaan, että olen taas lukiossa. Mutta ehkä aika on kuitenkin kuultanut muistoja, en enää muista kuinka olin kokoajan uupunut univelan takia ja kuinka elämänsä ensimmäistä kertaa joutui ottamaan itse enemmän vastuuta opiskelustaan ja sen takia teki joitain hölmöjä valintoja joita kirosi seuraavana vuonna kahdeksan kurssin lukujärjestyksen äärellä.

Ehkä menen nyt pänttäämään kielioppia ja tuijottamaan sähköpostia jos vaikka tulisi kutsu työhaastatteluun.

5 kommenttia:

  1. Amen! Lukio oli jotenkin ihanan yksinkertaista ja helppoa, mutta silti kiinnostavaa ja hauskaa aikaa. Hirveästi tulevaisuuden suunnitelmia ja toiveita mutta niitä ei tarvinnut vielä alkaa oikeasti toteuttamaan! Ja ne kurssit, ah! Haluaisin niin takasin lukion historian kursseille. Oikeasti lukisin niitä kirjoja tällä kertaa...

    Tsemppiä siihen äikkään!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. (Jostain syystä mun sähköposti luokittelee sun kommentit roskapostiksi ja poistaa ne etten huomaa ilmoitusta kommenteista. Mulle tulee aina ilmoitus sähköpostiin, ettei tarvitse vahtia kokoajan tuleeko kommentteja)

      Lukiossa parasta oli se, että kaikki olivat niin sairaan viisaita, kun kaikki kävivät yleissivistävillä kursseilla ja ruokavälkkäkeskustelutkin käsittelivät filosofiaa ja historiaa ja yhteiskuntaoppia sen sijasta että oltaisiin esim. puheltu edellisviikonlopun känniseikkailuista. Tai ehkä kaveripiirini oli marginaalinen. Olin sellaisessa taidepainotteisessa koulussa.

      Minäkin menisin uudestaan historiankursseille, vaikka kaikki uskollisesti kävinkin, ja lukisin entistä kiinnostuneempana ne kirjat.

      Poista
    2. Hahhah musta tuntuu että kyse oli sun kaveripiiristäs tai kolustas :D Täälläpäin ei ainakaan kovin filosofisia keskusteluja käyty vaikka kuvataidelinjalla olinkin. Mutta samaa mieltä siinä suhteessa että kaikista koulu-asteista lukio on ollut ehdottomasti munkin suosikki.

      Minäki käväisin äikän prelissä perjantaina ja kai se ihan hyvin meni. Stressaa vaan kun tarvitsisin vähintään sen E:n jos aion päästä opiskelemaan yhtään sitä mitä haluaisin ja juuri tekstitaito on kompastuskiveni. Voi olla että tulee neljä pistettä per vastaus tai sitten kaksi. No, sen näkee sitten myöhemmin keväällä :)

      Poista
    3. Ehkä mä vain valikoin sellaisen porukan, koska en jaksais seuraa jossa ei käydä kiinnostavia keskusteluja. No, ei me ehkä leijuttu taiteellisissa suurajattelijoiden pilvissä (? xD) ihan koko aikaa, mutta joskus tuli itsekin pysähttyä että hitsit, me jatketaan historiantunnilla alkanutta syvällistä keskustelua vielä käytävälläkin.

      Musta tuntuu, että olen aivan kamalassa ruosteessa. Mulla on ongelmana, että menen tekstitaidossa "liian syvälle" vaikka tekstitaidossa ei tarvitse niin syvällisiä tulkintoja tehdä.

      Poista
  2. Äh,olen kyl kateellinen kun itse olen saannut kuunnella lukiossa tän kahen ja puolen vuoden ajan juttuja just viime viikonlopun kännisekoiluista D: Joten ei tule yhtään ikävä lukiota, vaikka jotkut aineet onkin kivoja :'D

    VastaaPoista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...