lauantai 30. maaliskuuta 2013

Päivä 04 – Kirja joka jäi kesken

Alun perin neljännen päivän kohdalla oli parhaan kirjasarjan paras kirja, mutta minusta tuntui, etten halua jankuttaa samaa aihetta, joten keksin tilalle jotain muuta.

Max Brooksin Sukupolvi Z: Zombisodan aikakirjat on kirja (kansikuva), johon tutustuin Youtuben kautta, kun eräs kanava esitteli sen. Ajattelin, että pakkohan minun on hieman tutustua zombeihinkin, vaikken niistä ole niin hirveän innostunut. (Mikä amerikkalaisilla oikein on, kun he kokoajan hehkuttavat zombiapokalypsiaa?) Kirjan idea on, että ihmiskunta on selvinnyt zombien tuholta ja nyt aletaan dokumentoida, mitä oikein tapahtui. Harvoja eloonjääneitä haastatellaan. Joka luvussa on uusi päähenkilö, joka kertoo pienen tarinan omaa elämäänsä, ja pikkuhiljaa rakentuu kuva siitä, miten zombit levisivät, miten se tarttui, mitä turvatoimia alettiin järjestää ja kuinka selvinneet lopulta selvisivät.

Hieno idea, mutta minulle tämä kerrontamuoto oli iso kompastuskivi. Yleensä juuri hahmot ovat se asia, joiden takia olen valmis koluamaan pitkänkin tiiliskiven läpi. Kun joka luku on noin 10-20 sivua pitkä ja jokaisessa kerrotaan eri henkilöstä, suurempaan rooliin nousee se, mitä on tapahtunut koko ihmiskunnalle, mikä sekin on kiinnostava aihe, mutta ilman jatkuvasti esiintyviä hahmoja tietty tunneside jäi muodostumatta. En pystynyt seuraamaan tarinaa. Motivaatio lukea seuraava luku oli todella pieni, joten lukeminen vain venyi ja venyi. Muutaman kerran pakotin itseäni jatkamaan ja pääsin jonnekin toiselle sadannelle sivulle asti. Kirjaan kyllä liittyy paljon muistoja, sillä se kulki mukana niin Lontoossa kuin Helsinginreissulla.

Toinen syy, miksi kirja jäi kesken, on se että vihdoin löytyi kirja, joka on aivan liian ahdistava minulle. Zombius levisi kuin mikäkin pandemiavirus. Yleensä zombijutuissa mennään niin överiksi, että niille ei voi kuin vain nauraa, mutta tässä kirjassa tilanteen leviäminen oli kerrottu sen verran todentuntuisesti, että lukiessa alkoi karmia.

Välillä harmittaa, että tämä kirja jäi kesken. Olisi pitänyt pakottaa itseni lukemaan loppuun, sillä idea on kiinnostava ja täytyy kunnioittaa sitä, että joku onnistuu kerrankin kirjoittamaan jotain liian pelottavaa minulle. En kuitenkaan usko, että koskaan lainaan kirjan uudestaan.

Kirjasta on tulossa elokuva, joka vaikuttaa siltä, että siihen on tehty jonkinlainen päähenkilö.

 

PS. Kirjaa googlettaessani opin, että Sukupolvi Z on oikeastaan nimitys 2000-luvun alun USA:ssa ja Euroopassa syntyneelle sukupolvelle , joka on tottunut tekniikan ympäröivään maailmaan ja jota ei voi enää hämmästyttää uusilla innovaatioilla. Minä taas kuulun sukupolvi Y:hyn ja minua hieman vanhemmat ovat sukupolvi X:ää.

1 kommentti:

  1. Minulla on tämä varauksessa kirjastosta. Yllättäen oli kaikki kopiot lainassa. Olen päättänyt lukea kirjan ennen leffaa, eikä mainitsemasi keskeytyssyyt oikeastaan pelota minua. Mutta et ole ensimmäinen joka on keskeyttänyt kirjan ja olen kuullut kirjasta muutenkin negoja arvioita, joten en oikein tiedä miten suhtautuisin tulevaan lukukokemukseen.
    Zombiet kun ei muutenkaan ole suosikkiotuksiani laajassa genressä.

    VastaaPoista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...