keskiviikko 3. heinäkuuta 2013

Finncon-kriisi

Olen tässä jo jonkin aikaa elätellyt ajatusta, että lähtisin Finnconiin ensi viikonloppuna. Ajatus lähti siitä, kun osallistuin Nova-kirjoituskilpailuun ja pääsin top20-joukkoon. Top 10:lle lähetettiin viikkoa ennen tapahtumaa kutsu, ja koska tapahtumaan on enää alle viikko, olen päätellyt, etten kymmenen parhaan joukkoon siis sijoittunut. Eipäs tuo niin yllättävää ole, sillä novelli, jolla osallistuin, syntyi yhdessä illassa ja olin oikeastaan todella yllättynyt, että se menestyi niinkin pitkälle, että pääsin kahdenkymmenen parhaan joukkoon 86 osallistuneesta novellista.

Finncon kuitenkin jäi mieleeni kummittelemaan, ja kun sen ohjelma julkaistiin, houkutus nousi entistä korkeammaksi. Tulen ja jään laulun suomennoksesta juttua? Keskustelua steampunkista? Young Adult Fiction? I'm in!

Ongelmana vaan on matkaseura, matkat ja majoitus. No, matkan ja majoitus kyllä onnistuu, vaikka Oulusta Helsinkiin matkustaminen onkin hemmetin kallista kun en edes opisjelija-alennuksia tällä hetkellä saa. Matkaseura vain on erittäin pulmallinen tilanne. Näillä näkyminen olisin menossa yksin.

Ei siinä sinäänsä mitään, koska luokittelen itseni eräänlaiseksi yksinäiseksi sudeksi, joka kyllä pystyy viihdyttämään itseään, eikä välttämättä kaipaa muiden kanssaeläjien seuraa kovin monta kertaa viikossa.

Mutta kun kyseessä on con, jossa olisi tarkoitus pitää hauskaa. Pelkään, etten uskalla yksin ottaa kaikkea iloa irti ja päädyn vain seuraamaan sivusta, kuinka kaikilla muilla on kivaa. Uhkana on, että päädyn vain istumaan paneelista toiseen täysin hiljaa, enkä puhu koko viikonloppun aikana mitään muuta kuin "hei" ja "kiitos" kassatädille paikallisessa marketissa. Ja jos vaikka bongaan joitain tuttuja kirjailijoita, jään vaan kauemmas vakoilemaan sen sijaan että menisin rohkeasti sanomaan että "hei, minä luin kirjasi ja pidin siitä!"

Yleensä kun olen matkustanut yksin, olen joko ollut jonkun järjestön järjetämässä matkalla, jossa on ollut helpompi tutustua ihmisiin, tai olen matkustanut vain pääsykokeiden takia, jolloin koen, että oletusarvoisesti minun pitää tehdä viime hetken pänttäytä. Silloin ei ole painetta pitää hauskaa. Työmatka.

Helppoa olisi, jos siellä olisi jotain miittejä, joihin osallistua. Ainoa miitti, minkä bongasin, oli Risingshadow-miitti, mutta en oikeastaan ole kovin aktiivinen sivuston käyttäjä. Vilkaisen kyllä päivittäin uutuudet ja käyn päivittämässä joskus omaa sivuani, mutta foorimille olen tainnut kirjoittaa alle viisi viestiä enkä oikeasti tiedä sieltä ketään (paitsi joitain jotka tunnistin kirjablogimaailman puolelta)

Tämä oli nyt tällainen ujon kirjabloggaaan vuodatus, sillä alkaa kohta tuntua, etten halua lähteä ollenkaan, koska en varmaan osaisi ottaa iloa irti koko tapahtumasta.

Onko teistä kukaan menossa?

Päivitys klo 19:35
Existential-kriisin jälkeen päädyin varaaman lentoliput, joten ilmeisesti olen menossa.
En ole vielä päättänyt mihin kaikkeen osallistun. Pitää varmaan tulostaa ohjelma ja käydä se yliviivaustussin kanssa läpi.
Se on kuitenkin varmaa, että minut löytää täältä: Kriitikot vastaan bloggarit: kenellä on oikein kirjoittaa kritiikkiä?

3 kommenttia:

  1. Olisi upeaa jos lähtisit, koska itse en pääse, mutta olisi niin hienoa kuulla Tulen ja jään laulu -paneelista! Minusta siinä ei olisi mitään vikaa, vaikka kulkisikin hiljaa paneelista toiseen :) Yleensä coneissa minun ongelmani on ollut se, etten ole halunnut mennä seurani kanssa samaan paikkaan ja loppujen lopuksi ainakin jompikumpi on pahalla päällä.

    VastaaPoista
  2. Kahdenkymmenen joukkoon pääsy Novassa on hieno saavutus sekin. Siitä on hyvä jatkaa.

    Ja toki olen Finnconiin menossa. Lähden Roista perjantaiaamuna ja meinaan kuunnella niin monta ohjelmaa kuin ehdin/jaksan sunnuntai-iltapäivään saakka. Tulen ja jään laulu -haastatteluun minulla oli ilo olla mukana tekemässä kysymyksiä. Katsotaan mitä Sini on niistä mukaan kelpuuttanut ;) Yritän twiittailla ainakin jotain conin aikana.

    Kyllä minä suosittelen, että lähdet kokemaan Finnconin. Sieltä saa paljon irti, vaikka kiertäisikin "vain" ohjelmasta toiseen. Olen harkinnut pistäytyväni Risingin miitissä, mutta en ole vielä päättänyt.

    VastaaPoista
  3. Itse oon tulossa mutta luultavasti vain perjantaina, koska haluan nähdä nimenomaan tuon tulen ja jään laulu -ohjelman :D

    VastaaPoista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...