torstai 10. lokakuuta 2013

Kaikkien aikojen paras kirja

Kirjabloggaajat äänestivät kaikkien aikojen parhaan kirjan 7.-9.10. Äänestystä emännöi Amma. Äänestyksessä sai äänestää kuutta kirjaa laittamatta niitä parhausjärjestykseen. Tulokset julkistetaan 23.11. Kuopiossa Kirjakantti-tapahtumassa. Muuten kiinnostaisi tapahtumaan mennä, mutta en ole oikein majoituksista varma, joten saa nähdä nähdäänkö minua siellä.

Annoin kuitenkin omat ääneni kirjoille ja tässä ne ovat!


Kazuo Ishiguro: Ole luonani aika 

Kirja teki minuun vaikutuksen. Se on yksi kirjoista, joita karkasin lukemaan aina kun minulla oli siihen mahdollisuus. Kaverini törkkäsi kirjan käteen sanoen että lue se, parempi lukea ilman että siitä tietää mitään, ja hän oli oikeassa. Se, miten kaikki paljastuu ja miten kaikki tuntuu niin normaalista ja luonnolliselta, mutta silti väärältä, teki tästä kirjasta yhden äänen arvoisen.


Astrid Lindgren: Ronja, ryövärintytär 

Yksi lapsuuden lempikirjoistani. Syy siihen, miksi minulla on suuri heikkous kirjoihin, jotka käsittelevät ryöväreitä/rikollisia heidän näkökulmastaan. En ole tätä kyllä moneen vuoteen lukenut. Pitäisi lukea ja katsoa mitä mieltä olen nyt aikuisena. 

Ian McEwan: Sovitus

Ensimmäinen McEwanin kirja, se joka sai minut kiinnostumaan kirjailijasta. Minulla oli aluksi vaikeuksia Sovituksen kanssa, koska tuntui, ettei siinä tapahdu mitään, mutta ehkä noin 100. sivun jälkeen pääsin sisälle ja huomasin kuinka hieno kirja se on. Loppukäänteen jälkeen tuntui kuin kirjailija olisi näyttänyt kieltä ja huutanut perään että nän nän nää! mutta ilman loppua en olisi pitänyt kirjasta läheskään yhtä paljon.

Philip Pullman: Kultainen kompassi 

Olen blogissani aiemminkin ylistänyt Kultaista kompassia. Nimenomaan tätä ensimmäistä osaa, vaikka jatko-osistakin tykkäsin. Vähän harmitti, että seuraavissa osissa mentiin seikkailemaan muualle, koska Kultaisen kompassin maailma oli mielikuvitusta kutkuttava.


J.R.R. Tolkien: Hobitti eli sinne ja takaisin 

Ei, en äänestänyt Tarua sormusten herrasta. Vaikka siitä tykkäänkin, mielestäni Hobitti on kirjana parempi.


Oscar Wilde: Dorian Grayn muotokuva

Minä vain yksinkertaisesti rakastan tätä kirjaa. Onko mitään sen parempaa syytä äänestää sitä? Pidän kirjan karmivuudesta ja sen vinksahtaneesta ihannoinnista nuoruutta kohtaan. Yksi niistä kirjoista, jotka koulu laittoi minut lukemaan, mutta olen tyytyväinen että valitsin lukulistasta juuri tämän kirjan.

Jään innolla odottamaan lopullista tuloksia. Onko siellä yllätyksiä, vai onko siellä kaikki ne peruskirjat jotka melkein aina päätyvät parhaimpien kirjojen listoille?

9 kommenttia:

  1. Olen lukenut listaltasi kaikki muut paitsi Sovituksen. Ronja ryövärintytärtä, Ole luonani ainaa ja Dorian Grayn muotokuvaa olisin voinut itsekin äänestää. Dorian Grayn muotokuva taisi peräti olla yksi niistä kirjoista, jotka asetin ehdolle. Ronja ryövärintytär on yksi lapsuuteni suosikeista ja olen lukenut sen viimeksi pari vuotta sitten. Minä ainakin pidin kirjasta myös aikuisena. Toivottavasti sinäkin kokeilet Ronjaa uudelleen. En malta olla myös sanomatta, että kyseisestä Lindgrenin kirjasta kissani on saanut nimensä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ehkä pitää uskaltautua ja lukea se piakoin. Jotkut lapsuuden suosikit ovat aikuisena paljastuneet aivan kamaliksi, mutta jotkut taas ovat kestäviä. Luin Veljeni Leijonamielen pari vuotta sitten ja se vielä kesti aikuisemman lukijan.

      Poista
  2. Hei, meillä on yksi sama! Dorian Grayn muotokuva pääsi minunkin listalleni!

    Sain muuten juuri viime sunnuntaina päätökseen tuon Ole luonani aina, ja se oli kyllä loistava kirja, vaikkei omalle listalleni yltänytkään! Itse asiassa tuon kommenttisi perusteella taidan laittaa siitä kirjoittamani, vielä keskeneräisen arvion uuteen uskoon ja olla paljastamatta juuri mitään juonesta. Itse tiesin tiettyjä perusasioita kirjasta ennen lukemisen aloittamista siksi, että luin sen proseminaariani varten ja sitä oli käsitelty siellä. Silti se ei lukukokemustani pilannut, mutta voin kuvitella, että se olisi voinut olla vielä loistavampi, jos en olisi tiennyt mitään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ehkä voit tehdä niin, että laitat jotain spoilereita sisältävää tekstiä valkoisella tekstillä, niin sen voi halutessaan maalata esille. Minusta olisi mukava lukea jonkun toisen ajatuksia kirjasta :)

      Poista
  3. Meillä ei tainnut olla yhtäkään samaa, tosin Ole luonani aina oli listalla kunnes karsiutui pois muiden hyvien alta.

    Ps. Taisin nähdä sinut eilen Artissa! En kehdannut huudella mitään, koska olen ujopiimä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, olin torstaina Cafe Artissa! En huomannut sua, mutta se varmaan johtuu siitä, että olin niin keskittynyt seuraani... Olisit vaan tullut moikkaamaan! (Ujopiimä on kyllä aika loistava sanavalinta) Nytpä ainakin tiedät miltä näytän niin seuraavalla kerralla tunnistat varmemmin :)

      Poista
  4. Ole luonani aina on kyllä hieno! Vaikuttava.

    VastaaPoista
  5. Voi elämä, unohdin totaalisesti äänestää koko jutussa. Hurray for me! =D Hienot kirjat sinulla, Ishiguron kirjan aion lukea ehdottomasti (Pitkän päivän ilta oli ihana) ja Ronja Ryövärintytär oli suosikkejani mukulana. McEwan on minulle vielä vähän arvoitus; olen ollut pitkään sitä mieltä, että not for me (taisinko sinulle jopa niin vakuutella?!), mutta olen saattanut tulla toisiin ajatuksiin. Kultaisen kompassin olen nähnyt leffana. Tolkieniinkin olen tutustunut vain leffojen kautta. =D

    VastaaPoista
  6. Suurin osa kirjoista... Ei nyt nevahööd, mutta erittäin unohtuneita menneisyyteen, kuten tuo Ronja tai ikuisesti lukulistalle jumittuneita, kuten Pullman. Mutta Dorian Gray...;) Tätä metsästän ikuisesti omaan hyllyyni. Niin rakas ihana sekava klassikko, joka jäi syvälle sisimpään... Oscar Wilden kieli on uskomattoman kaunista ja kirjailija muutoinkin on mielenkiintoinen. Hyvä valinta. ;)

    VastaaPoista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...