tiistai 29. lokakuuta 2013

Päivä 19 – Paras elokuvaversio



Viime aikoina on tullut muutama todella hyvä kirjaan perustuva elokuva, esimerkiksi Nälkäpeli. Haluan kuitenkin puhua Tähtisumusta, jonka näin ensimmäisen kerran joskus yläasteella.

Tähtisumua perustuu Neil Gaimanin samannimiseen kirjaan. Yläasteella minulla oli tarkka sääntö, etten katso elokuvaa ennen kun olen lukenut kirjan. Kävi kuitenkin niin, että kaverini pyysi minua elokuviin ja vasta elokuvan jälkeen sain kuulla, että se perustui kirjaan. Luin kirjan vasta myöhemmin.

Tykkäsin elokuvasta todella paljon. Sopivaa pikkuisen naiivia seikkailufantasiaa. Tykkäsin ideasta: muurin takana on toinen maailma, jonne putoaa tähti. Meidän maailmassamme tähti olisi vain kivi, mutta muurin takaisessa maailmassa tähti onkin tyttö. Eräänä iltana taivaalla nähdään tähdenlento. Kirjan/elokuvan päähenkilö Tristan yrittää kosia erästä tyttöä, mutta tyttö on vastahakoinen ja sanoo suostuvansa vasta kun Tristan on tuonut tytölle muurin taakse pudonneen tähden. Matkan varrella tulee luonnollisesti mutkia, sillä muurin takaisessa maailmassa asuu noitia, jotka saavat voimia tähden sydämestä. Mukana on myös kuninkaan seitsemän poikaa, osa kuolleina ja osa elävinä, ja he kilpailevat valtaistuimesta, joka luovutetaan sillä, joka löytää tietyn jalokivikorun. Jalokivikorun, joka on syy miksi tähti alun perin putosi muurin taakse.

Elokuva yllätti minut mielikuvituksellaan. Jossain vaiheessa elämää on myönnettävä, etteivät puhtaat seikkailufantasiat enää iske niin hyvin kuin lapsena, mutta Tähtisumua on yksi niistä elokuvista, jotka jaksan katsoa aina uudestaan ja uudestaan. Omistan sen jopa DVD:nä, eikä minulla ole kauhean suuri DVD-kirjasto.

Minulla on sellainen tunne, että kaikki Neil Gaiman -fanit eivät ole Tähtisumua-elokuvasta pitäneet. Kun luin kirjan, yllätyin siitä kuinka erilainen se on elokuvaan verrattuna. Olin ensimmäistä kertaa pettynyt kirjaan elokuvan sijasta. Ennenkuulumaton tunne. Kirja alkoi hyvin lupaavasti, mutta jossain vaiheessa koko juoni vaan lässähti kasaan, sillä hahmot, joilla oli päämääriä, päättivät olla viemättä niitä loppuun. Elokuvassa taas kaikki viedään hyvin hollywoodmaisesti loppuun draaman kaaren mukaisesti. Elokuvan DVD:n lisämateriaaleissa Neil Gaiman sanookin hyvin kauniisti, että hänestä tuntui, että hän olisi katsonut lastaan joka meni collegeen ja tuli sieltä takaisin aivan toisena ihmisenä.

Tähtisumua on minun yksi harvoista kosketuksistani Neil Gaimanin tuotantoon (olen lukenut myös Hautausmaan pojan). Siitä kuulemma tykkää tosi paljon tai ei sitten ollenkaan. Minä en ole vielä päättänyt. Osaisiko joku lukijoistani sanoa mikä Neil Gaimanin kirja kannattaisi ehdottomasti lukea?

6 kommenttia:

  1. Mie olen lukenut tuon kirjan, mutta en katsonut elokuvaa. Oon miettinyt jonkun aikaa jo, että katsoisin tuon elokuvan mutta en ole uskaltanut kun olen ajatellut ettei se välttämättä olisi hyvä. Itse tykkäsin kirjasta..se oli vähän kuin aikuisten satu, vaikka kevyttä fantasiaa onkin. Ehkäpä nyt uskallan katsoa tuon leffankin :)

    Mie suosittelisin Gaimanilta ainakin tämmösiä:

    1. Neverwhere - Maanalainen Lontoo,
    2. Unohdetut jumalat,
    3. Hyviä enteitä: Noita Anges Nutterin Hienot ja Oikeat Ennustukset, tämä kirjan hän tosin on kirjoittanut yhdessä Terry Pratchettin kanssa

    Viimeisen olen lukenut englanniksi, muut suomennoksina :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aikuisten satuja olisi mukava lukea enemmän. Kaiken ei tarvitse olla niin vakavaa :)
      Täytyy vähän korjata: kirja ei mielestäni ollut kauhean huono, mutta elokuvaan verrattuna paljon laimeampi.

      Poista
  2. Tämä on ihana leffa. ♥ Kiistatta hyvin erilainen kuin kirja, mutta itse olen pitänyt versiot hiukan erillään, jolloin eroavaisuudet eivät ole päässeet häiritsemään. Olen viehättynyt erityisesti ihanasta ideasta ja maailmasta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, elokuvia tulisikin pitää erillisinä teoksina, ne ovat vain yksi tulkinta kirjasta :)

      Poista
  3. Mitä ihmettä, olet täysin samaa mieltä kanssasi tästä kirja/leffa-yhdistelmästä kuin minä :D Mitä ihmettä minä nyt kirjoitan tämän haasteen 19.päivän kohdalle?? haha.
    Minäkin siis näin elokuvan ensin ja minusta se oli hyvä. Pidän personifikaatioista aivan valtavasti, joten tähti, joka onkin tyttö, oli minusta aivan ihana idea. Kirjan luin jälkikäteen, mutta en tykännyt siitä ollenkaan... Yritin kyllä, mutta ei.

    Neil Gaimanin muista kirjoista voisin suositella juuri tuota Hautausmaan poikaa ja Coraline varjojen talossa. Noista kahdesta pidän paljon. Neverwhere taas ei iskenyt yhtään... Idea oli ihan hyvä, mutta kerronta tökkäsi ja pahasti. Sitten kuulin, että kirja perustuu tv-sarjaan, enkä yhtään yllättynyt. Minun kokemukseni mukaan elokuvista/tv-sarjoista kirjoitetut kirjat ovat vähän ala-arvoisia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Saathan toki kertoa omassa blogissasi että tykkäsit Tähtisumusta :) tosin on monia muitakin hyviä elokuvia.

      Neverwhere mua on kiinnostanut, mutta jos se perustuu TV-sarjaan, olen vähän epäileväinen. Ehkä annan sille kuitenkin mahdollisuuden!

      Poista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...