tiistai 26. marraskuuta 2013

Tuhoon tuomittu NaNoWriMo

Jos joku on seurannut blogini sivussa olevaa NaNoWriMo-palkkia, hän on saattanut huomata, ettei se ole edennyt mihinkään suuntaan yli viikkoon. Pitäisi varmaan poistaa koko palkki.

Sillä niin vain kävi, että minä luovutin nanon tältä erää.

Ai miksikö?

Syitä on aika monia. Aluksi kaikki sujui todella hyvin, mutta jossain vaiheessa vain unohdin kirjoittaa ja olin heti päivän jäljessä. Sitten kun yritin aina ottaa kiinni, jotain muuta menoa ilmeni. Ehkä suurin syy kuitenkin on se, etten ole kauhean kiinnostunut tarinasta, jota yritin kirjoittaa. Minulla oli muutama hahmo, paikka, muutama sananen miljööstä ja muutama tärkeä juonenkäänne mielessäni, mutta siinä ei ollut tarpeeksi. Olisi pitänyt suunnitella paremmin.

Jossain vaiheessa mietin huijaamista, eli olisin samaan syssyyn kirjoittanut pari novellia, jotka ovat muhineet mielessäni, mutta lopulta muu elämä otti voiton. Tähän elämäntilanteeseen vain ei sopinut kirjoittaminen, sillä jos siihen alan kunnolla, se varastaa kaiken huomioni seuraavaksi puoleksi vuodeksi.

No, opinpa ainakin, että olen sentyyppinen kirjoittaja, joka tarvitsee suunnitelmat. Viime vuonna kaikki sujui täydellisesti, minulla oli hieno vihko täynnä suunnitelmia. Olin aina melkein päivätavoitteen verran edellä ja juoni tuntui etenevän loistavasti. Silloin uskoin tarinaan. Olen muokannut ja lukenut tekstiä myöhemmin ja todennut, ettei tarina ehkä nyt niin mahtava ollutkaan, mutta ainakin kirjoitushetkellä pidin sitä maailman parhaimpana kertomuksena, joka on koskaan kerrottu. Tänä vuonna ei missään vaiheessa ollut sellaista fiilistä.

Onneksi yksi epäonnistunut nanoilu ei maailmaa kaada. Olen oikeastaan ihan tyytyväinen. Parempi näin kun väkisin. Eniten ehkä harmittaa se, ettei ole enää mitään järkeä käydä nano-miiteissä. Siellä oli hauskaa porukkaa.

Kirjoittaminen ei kuitenkaan tähän lopu. Joskus pitää todeta, että joku idea onkin ihan käyttäkelvoton, harmi etten tajunnut sitä ennen marraskuuta. Nyt minulla on muita ideoita, joita olen jo hitusen miettinyt. Nähtäväksi jää, milloin toteutan ne.

4 kommenttia:

  1. Mie pärjäisin Nanossa varmaan vain silloin, kun ei oo mitään muuta hommaa tekeillä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Viime vuonna marraskuussa minulla ei ollut oikein mitään, niin silloin todellakin oli aikaa. Nyt ei enää ollut aikaa, opiskelua yms.

      Poista
  2. Minultakin taisi jäädä nano tältä vuodelta kesken. Laskin tavoitteeni puolinanoon jossain välissä, mutta enpä ole kyllä enää toviin kirjoittanut ollenkaan, enkä varmaan enää jaksa (tai edes ehdi) kiriä edes siihen. Sanamäärä jäi vähän vaatimattomaksi (vajaat 15k), mutta tulipa kirjoitettua edes jotain. Oli ehkä alun alkaenkin tuhoontuomittu idea edes yrittää sen kirjoittamista, kun ylimääräistä aikaa ei muutenkaan tunnu olevan... Onneksi kirjoittaa voi muutenkin eikä vain marraskuussa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aivan, kirjoittaa voi milloin haluaa! Nano kyllä on hyvä kannuste, mutta jos ei nanon aikaan onnistu, niin ei ole pakko väkisin kirjoittaa. :)

      Poista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...