maanantai 21. heinäkuuta 2014

Kummallisen kirjoittajat - Opas fiktiivisen maailman luomiseen

Useita kirjoittajia
Sivuja: 253
Kesän lukuhaaste 7/14

Ostin tämän Suomen tieteis- ja fantasiakirjoittajat ry.:n kirjan Finnconista muutaman vilkuilukerran jälkeen. Sen sisältö on seuraavanlainen:

  1. Esipuhe – Saara Henriksson, Irma Hirsjärvi ja Anne Leinonen 
  2. Tarina syntyy ideoiden leikkauspisteessä – Tiina Raevaara
  3. Rakeopaskansinne kannattelee tarinaa – Saara Henriksson ja Anne Leinonen 
  4. Selittämisen taide ja outojen yksityiskohtien välttämättömyys – Markku Soikkeli 
  5. Jännitettä rautalankaan. Tarinan yhteiskunta ja politiikka – Liisa Rantalaiho
  6. Routasisarusten maailman rakentaminen – Eija Lappalainen ja Anne Leinonen 
  7. Historiallisen spefin kirjoittaminen – Jussi Katajala 
  8. Pelon elementit eli tunnelman kirjoittamisesta kauhupainotteisesti – Heikki Nevala 
  9. Lukijan hämäämisestä – Tommi Vänni 
  10. Romanttinen fantasia ja sen luominen – J.S. Meresmaa 
  11. Tarinan kirjoittaminen – Tuomas Saloranta
  12. Kirjoittajan työkalupakki. Pyhä kolminaisuus: lukeminen, palautteen saanti ja palautteen anto – Shimo Suntila
  13. Parateksti ja konteksti eli mitä tekstin ympärille – Boris Hurtta ja Irma Hirsjärvi 
  14. Onko fantasialla tulevaisuutta? – Katri Alatalo
  15. Isona minusta tulee kirjailija – Saara Henriksso 
  16. Lue muutakin! Lyhyt johdatus siihen muuhun kirjallisuuteen – Irma Hirsjärvi
Kirjoitusoppaiden lukeminen voi olla vaikeaa, sillä yleensä oppaat onnistuvat osoittamaan sormella juuri ne epäkohdat, jotka omassa kirjoittamisessaan jo tiedostaa. Olin silti kiinnostunut lukemaan kirjoitusoppaan, joka painottaa spekulatiivisen fiktion kirjoittamiseen, joten uskaltaudun lukemaan tämän kirjan ja katsomaan, kuinka pahasti saan turpiini.

Jo muutaman luvun jälkeen huomasin huokaisevani helpotuksesta. Tästä kirjasta ei tule syyllinen olo. Oikeastaan tämä kirja on oikein mainio kirjoitusopas, sillä vaikka se nostaa esille kirjoittamiseen tarvittavat seikat, mutta se ei tee sitä syyttävästi. Joka kohdassa otetaan huomioon, että kaikki keinot eivät sovi kaikille eikä ole yhtä ainoaa tapaa saada aikaiseksi hyvää tekstiä.

Ehkä se johtuu siitä, että kyseessä on nimenomaan spekulatiiviseen fiktioon keskittyvä teos. Nyt ei tavoitella korkeakirjallisuutta, vaan halutaan rehellisesti kirjoittaa tarina, jossa on hyvä idea ja joka kutkuttaa lukijan mielikuvitusta. Osa ohjeista ovat hyvin konkreettisia (esim. lista asioista, jotka kannattaa selvittää itselleen kun luo omaa fantasiamaailmaansa tai muuta yhteiskuntaa), osa taas pikemminkin suuntaa antavia.

Kirjaa lukiessa huomasin naurahtavani useaan kertaan, sillä monissa luvuissa on mukavan rento ote. Lukukokemuksen nautittavuutta lisäsi myös se, että kerrankin kirjoitusoppaassa on käytetty esimerkkeinä teoksia, jotka olen joko lukenut tai joista tiedän sen verran paljon, että pystyin ymmärtämään esimerkit 

Esityisesti pidin Tommi Vännin jutusta, jossa hän kertoo lukijan hämäämisestä. Se luku oli suorastaan helpotus. Kirjoissa onkin sallittua olla jonkin verran epäloogisuuksia, kunhan ne tiedostaa ja ne on onnistuttu peittelemään sen verran taitavasti, ettei ihan jokainen lukija ensimmäisellä lukukerralla niitä huomaa. Pidin myös paljon Boris Hurtan ja Irma Hirsjärven luvusta, jossa käydään läpi kaikkea kirjaan liittyvää, joka ei ole itse tekstiä, eli kansikuva, takakansiteksti, omistuskirjoitus, markkinointi, kustantamo jne. Liian harvoin pääsee lukemaan tällaisista seikoista, vaikka ne minua kiinnostavatkin, ja onhan kirjan ulkonäöllä merkitystä, vaikka kuinka ihmiset yrittävät sanoa, etteivät valitse luettavaansa kannen perusteella.

Kirjasta löytyi jonkin verran lyöntivirheitä, mikä hieman haittasi lukemista. Toivoisin, että virheet korjataan, jos kirjaa painetaan lisää. Yleisesti ottaen tämä opas kyllä tulee olemaan kovassa käytössä kun alan muokkaamaan omaa mysteerikäsikirjoitustani. Konkreettiset vinkit ja erittäin havannollistavat esimerkit tulevat hyötykäyttöön. (Vaikka luonnollisesti tiedostan, ettei mitään kirjoitusopasta tule noudattaa orjallisesti, tai ainakaan yhden oppaan tarkka noudatus ei takaa mestariteoksen syntyä.)

Perustin muuten blogin, jonne tulen höpisemään kaikkea, mitä editointivaiheessa tulee mieleen. Kiinnostuneet pääsevät blogiin tästä.

Kannen perusteella valittu.
Nyt tulee suuri kysymys: milloin kirja on kannen perusteella valittu? Tämä kirja kiinnitti huomioni hienolla kannella, mutta en kuitenkaan ostanut sitä pelkästään kannen takia. Ensikiinnostukseni kuitenkin lähti kannesta, joten hyväksyn sen syyksi ruksia bingosta yhden ruudun.

6 kommenttia:

  1. Tämä kuulosti kiinnostavalta, sillä kirjoitan aika paljon. Olen lukenut muutaman opaskirjan ja käynyt luovan kirjoittamisen perusopinnot yliopistolla jne. mutta tämän voisi lukea ihan mielenkiinnosta alaa kohtaan :D Kiva postaus :)

    VastaaPoista
  2. Olen lueskellut tätä hitaasti, artikkeli tai pari kerrallaan aina kun siltä tuntuu, ja vielä on monta jäljellä. Mutta pidän näistä samoista mainitsemistasi seikoista, muun muassa. Ja tuollainen monen eri kirjoittajan yhteiskokoelma on myös mukava siitä, että tulee monia eri näkökulmia ja kirjoitustyylejä samaan syssyyn. Niinpä ei jää seuraamaan liikaa vain yhtä ohjenuoraa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minäkin luin kirjan vähän sekalaisessa järjestyksessä. Kurkistin sisään ja luin sen mikä silloin kiinnosti, ja yllätyksekseni myös ne luvut, jotka eivät aluksi vaikuttaneet kiinnostavilta, olivatkin sellaisia.

      Poista
  3. Minusta voit hyvin rastia tällä kannen perusteella valitun :) Minulle ei ole varmaan koskaan käynyt niin, että olisin lukenut jonkin kirjan _vain kannen takia, koska aina tulee vilkaistua myös takakansitekstiä.

    Minua kyllä kiinnostaisi tämä aihe, vaikka en kirjoittamista harrastakaan. Voisiko tämä olla silti mielenkiintoinen myös minulle? Vai pilaisikohan se lukemisen, jos tiedän "mitä kirjailijat pohtivat"...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Riippuu varmaan ihan siitä, kuinka paljon "haluat tietää". Toisaalta, ei kirjoittaminen ole mitään salatiedettä. Ehkä tämän kirja auttaa sinua näkemään fantasiamaailmoja ja kirjoja erilaisesta, ehkä jopa kiinnostavammasta näkökulmasta.

      Minusta kirja oli oikein miellyttävää luettavaa ja sanoisin jopa, että viihteellistä luettavaa, mutta viihdehän on vaikea määrittää, sillä on hyvin yksilökohtaisa, mikä viihdyttää. Minusta kirja oli viihdyttävä.

      Poista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...