maanantai 1. joulukuuta 2014

Lukuhaasteen lopputunnelmat

Marraskuussa lähes kaikki sosiaalisen median alustat ovat tuntuneet olevan täynnä päivityksiä siitä, kuinka marraskuu on masentavaa aikaa. Se on ymmärrettävää: pimeä ja sateinen sää voi vetää voimat pois. Ei välttämättä ole vielä lunta ja joulukin tuntuu kaukaiselta.

Kaupungin valojen hehkua marraskuun alussa
Minä kyllä olen sellainen, jolle pimeys tuntuu sopivan. Pikemminkin ahdisus keväällä, kun valon määrä alkaa huomattavasti lisääntyä. Marraskuussa on yleensä sää, jolloin ei ole liian kylmä, mutta ei liian kuumakaan. Silloin voi hyvällä omatunnolla lymytä vällyjen alla teekupin kanssa. Sillon joulu on vielä tarpeeksi kaukana. Niin, minä olen niitä, jotka eivät oikein nauti joulunalusajasta.

Marraskuu on haasteiden kuukausi. Movember, NaNoWriMo - ja nyt Lukuhaaste! Osallistuin haasteeseen hetken mielijohteesta, sillä ajattelin sen olevan helppo nakki, luenhan minä nyt muutenkin melko paljon.

Haasteen etenemistä raportoin twitterissä. Siinä vasta olikin haastetta saada jokailtainen sivumääräpäivitys edes jotenkin kiinnostavaksi, sillä en halunnut toistaa itseäni. Jos kiinnostaa vilkaista, niin tässä on vielä marraskuun alussa tekemäni juttu, jossa on vähän fiiliksiä ennen kuukauden varsinaista alkamista.

Kulunut kuukausi on tuntunut olevan varsinaista muutosten aikaa. Paljon on tapahtunut. Olen solminut uusia ystävyyssuhteita, ollut monessa menossa mukana, kokeillut uusia harrastuksia, tehnyt paljon kouluhommia, miettiä paljon aikuistumista ja elämää yleensäkin ja siinä samassa pitänyt yllä vähintään 30:n sivun lukuvauhtia. Olen ihan tyytyväinen, että päätin jättää NaNoWriMon väliin, sillä en olisi mitenkään kerennyt.

Kuukauden aikana sivuja kertyi yhteensä 1432. Keskiarvoni on siis 47,7s/päivä. Kolmena päivänä joko unohdin haasteen tai en vain ehtinyt lukea. Tai kyllähän sitä aina 30 sivua olisi jossain välissä ehtinyt, mutta tykkään pyhittää lukuhetkeni enkä tällä hetkellä elä sellaista elämää, että kantaisin kirjaa mukanani kaikkialla ja lukisin aina silloin, kun on aikaa.

Koska olen omalla tavallani aikamoinen suorittaja, oli jännittävää seurata, kuinka paljon minä oikeasti luen. Olen aina ajatellut, että kyllä minä nyt ainakin 100 sivua kerrallaan luen, mutta päivittäinen keskiarvo kyllä puhuu muuta.

Kuukaudessa kertynyt sivumäärä on oikeastaan matalampi, mitä olisin olettanut. Pakko myöntää, että ilman haastetta se olisi ollu vielä matalampi. Useana iltana muisin vasta juuri ennen nukkumaanmenoa, että 30 sivua on lukematta, joten luin pikaisesti juuri sen vähimmäismäärän. Haaste siis kannusti minua lukemaan edes vähäsen, joten missään vaiheessa ei tuntunut siltä, että kirjat olisivat jumittaneet. Ehkä tästä pitää tehdä tapa.

Kuukauden aikana luin seuraavia kirjoja:

  1. Pasi Ilmari Jääskeläinen: Missä junat kääntyvät (Vaikka olenkin sijoittanut sen kirjanpidossa lokakuun puolelle, sain kirjan loppun marraskuun alussa. Sijoitan nämä rajatapukset aina sille kuukaudelle, minä olen lukenut kirjasta suurimmat osan.)
  2. Scott Westerfeld: Afterworlds
  3. Jenna Kostet: Lautturi (Tämän kirjan aikoihin meinasi tulla ensimmäinen luovutuspäiväni, mutta sitten kehitin tavan lukea juuri sen 30 sivua ennen nukahtamista. Luovutuspäivällä ei ollut mitään tekemistä kirjan kanssa. Minä vain yksinkertaisesti unohdin haasteen.)
  4. Maria Carole: Tulen tyttäriä
  5. Brian K. Vaughan & Fiona Staples: Saga, volume 2 (sarjakuva, bloggaus tulossa)
  6. Silja Susi: Routamieli (Bloggaus tulossa)
Voisin sanoa, että ihan mukavaa ja melko monipuolista luettavaa yhdeksi kuukaudeksi. Sieltä löytyy kotimaista ja ulkomaalaista, suomenkielistä ja englanninkielistä, pienkustantamoa, novelleja ja sarjakuvaa. Satunnaiena yksityiskohtana huomasin myös sen, että kaikki kirjat ovat olleet pehmeäkantisia! 

Kaikkia kirjoja yhdistää joku spekulatiivinen elementti, joten ihan arkirealismin puolella en ole tässä kuussa piipahtanut. Mutta marraskuuhan on goottiromanttista aikaa! (Ainakin täällä, kun jalolehtipuut ovat paljaita ja korpin rääkyvät niiden oksilla sumun keskellä.)


Olen jo jonkin aikaa viettänyt tietynlaista kirjastolakkoa. Sovin alkusyksystä itseni kanssa, että en vähään aikaan lainaa kirjoja kirjastosta, koska minulla on hyllyssä niin paljon omiakin kirjoja, joita olisi kiva saada luetuksi. Sain tietenkin lunastaa kaikki varauksessa olevat ja kerran joustin säännöstä, sillä olin varannut vahingossa ruotsinkielisen kirjan, jonka palautin välittömästi ja korvasi sen sitten yhdellä toisella kirjalla. Olen saanut myös lainata lukupiirissäni luettavat kirjat. Nyt on kuitenkin kaikki varaukset haettu ja syksyn viimeinen lukupiirikirja lainattu, joten lakko pääsee kunnolla täytäntöön.

Mutta sen sijaan, että olisin saanut tehtyä jotain sille, että hyllyni on täynnä lukematomia kirjoja, olen vain saanut lisää kirjoja arvostalukappaleiden muodossa. Aloitin tämän haasteen vähän sillä mielellä, että saisin luettua hyllyn reunoilla notkuvia kirjoja paremmalla motivaatiolla. No, kuten eräs kaverini kerran sanoi, maailmanloppu koittaa silloin, kun asennosta ei enää löyty yhtään lukematonta kirjaa. Tärkeintä on itse lukeminen. Ja arvostelukappaleista tietenkin nöyrästi kiitän.

Tajusin tässä tätä postusta kirjoittaessani, että en ole kauheasi harrastanut kuukausittaisten yhteenvetojen kirjoittamista. Todennäköisesti en tulevaisuudessakaan tule kirjoittamaan kauheasti yhteenvetoja (paitsi jo perinteinen koko vuoden yhteenveto joulukuun lopusa), mutta oli ihan mukava koota ajatuksia tällä tavalla yhteen.

Omaa lukemista on mukava seurata, sillä välillä ehtii muodostua harhaluuloja. Luulen lukevani paljon enemmän, mitä oikeasti saan luetuksi. Luulin lukevani noin 100 sivua tunnissa, mutta nyt saattoin lukea tunnissa vain 50 sivua. Luen monipuolisesti, mutta omalla tavalla myös melko rajoittuneesti. Luen kai monipuolisesti tiettyjen genrejen sisällä. Todellista monipuolista lukemisa kai olisi se, jos lukisi sikin sokin fantasiaa, dekkareia, sarjakuvia, runoja, tietokirjoja, vakavia klassikoita ja taideproosaa. :)


PS. Sekä Lautturia että Routamieltä on mahdollista saada arpajaisista tästä linkistä!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...