tiistai 17. helmikuuta 2015

Lukumaraton 12h


Tänä aamuna heräsin kummalliseen fiilikseen. Minulla ei ole tänään mitään menoa. Mikään syy ei aja minua kämpästäni ulos. Viime aikoina olen ollut äärimmäisen kiireinen, joten hetken koin jopa ahdistusta siitä, ettei minulla ole mitään tekemistä. Niinpä päätin käyttää päivän hyödyksi ja saattaa lukupinoani vähän parempaan jamaan.

Kiireiden takia minulle on kertynyt aivan liian monta kirjaa, jotka ovat kesken. Olen aina aloittanut yhtä, mutta en ole sillä hetkellä innostunut siitä ja olen jatkanut seuraavaa.

Valitsin mukaan myös muutaman kirjan, joita en ole vielä aloittanut, sillä voi olla, että uusi kirja houkuttaa enemmän, ja pääasiahan näissä maratoneissa on se, että saa luettua.

Seuraavat kirjat pääsevät luku-urakan alle tänään:
 - Niko Aslak Peltonen: Erämään morsian 
Kuoriaiskirjojen pienoisromaani, joka takakannen mukaan lupaa rakkaustarinaa kauhuelementeillä. Valitsin pienoisromaanin mukaan, koska olisi mukava saada edes yksi kirja varmuudella luettua loppuun saakka. 
 - Rainbow Rowell: Eleanor & Park 
Tämä kirja lupaa suloista YA-romanssia, mutta arvosteluiden mukaan se onnistuu kertomaan nuorten välisen romanssin aidolla ja virkistävällä tavalla. Koska tämä kirja löytyy kirjastosta vain ruotsiksi, minun piti ostaa omaksi englanninkielinen. Luin kesällä Rowellin Fangirlin ja pidin siitä sen verran paljon, että toivon tämänkin kirjan ihastuttavan. 
 - Gail Carriger: Heartless 
The Parasol Protectoraten neljäs osa on ollut minulla kesken syksystä saakka. Olisi kiva saada se joskus loppuun ja siirtyä sarjan viimeiseen osaan. 
 - Boris Hurtta: Valdemarin kirja 
Lainasin tämän joululomalukemistoksi ja sainkin sitä eteenpäin joululomalla ihan kiitettävästi, mutta sen jälkeen en olekaan sitä lukenut. Olisi mukava saada tämäkin luettua. Kirja sisältää bibliofiilille ihastuttavia lovecraftmaisia kertomuksia. Ne ovat oikein mukavia, mutta jollain tavalla raskaslukuisia, joten useina iltoina en ole saanut luettua sitä juurikaan eteenpäin. 
 - Ursula K. Le Guin: Neljä anteeksiantoa 
Tämä oli lukupiirini tammikuun kirja, mutta ehdin lukea sen neljästä novellista vain kaksi. Olisi mukavaa saada kirja "pois päiväjärjestyksestä", varsinkin kun helmikuunkin lukupiiri on jo pidetty. 
 - Reinhard Barth: Historian suurnaiset 
Sain tämän kirja lahjaksi ja olen aloitellut sitä. Pidän tätä tällä hetkellä iltasatukirja numero ykkösenä, sillä ennen nukkumaanpanoa on mukavaa lukea noin parinkymmenen sivun pläjäys jostain hienosta naisesta, joka on tehnyt merkittäviä asioita. Tietokirjoja on omalla tavallaan hyvin rentoa lukea verrattuna kaunokirjallisuuteen 
 - Diana Gabaldon: Muukalainen 
Outlander-TV-sarjanakin tunnettu kirja, jonka lukemisen aloitin jo alkusyksystä. Löysin divarista kirjan edullisesti, joten hankin sen omakseni siinä toivossa, että se motivoisi minua lukemaan.

Minun piti aloittaa jo klo 12, mutta koska kiireiden lisäksi olen kärsinyt flunssasta, olin aika puhkipoikki ja nukuin melkein kahteen.

Nyt olen kuitenkin saanut itseni hereille, jotan lukumaraton alkakoon klo 15:10.

Päivitys klo 16:45
Luin yhden novellin Neljästä anteeksiannosta. En ole ennen lukenut Ursula K. Le Guinia, enkä ole oikein vaikuttunut. Teksti tuntuu sekavalta ja huonosti jäsennellyltä enkä oikein saa tarinoiden punaisesta langasta kiinni. Aion kuitenkin lukea kirjan loppuun. Vielä yksi novelli jäljellä.
Sivuja luettu: 55

Päivitys klo 18:20
Näytän olevan tänään melko hitaalla lukutuulella. Pidin taukoa Neljästä anteeksiannosta ja luin kaksi novellia Valdemarin kirjasta. Niissä meni noin puolitoista tuntia... No, tärkeintä tässä maratonissa on, että saan kirjoja edes jonkin verran etenemään.
Sivuja luettu: 129




Päivitys klo 20:15
Sain luettua Neljä anteeksiantoa loppuun. Viimeinen novelli oli kirjan selkein ja kiinnostavin ja löysin siitä yhtäläisyyksiä muihin novelleihin. Kaikki neljä novellia liittyvät toisiinsa jollain lailla, mutta viimeisessä novellissa sen huomasin selkeästi ja sen vuoksi juttuja oli kiva bongailla.
Sivuja luetu: 201




Päivitys klo 22:55
Päätin lukea pienoisromaanin Erämaan morsiamen, joka oli kyllä vähän pettymys. Enimmäkseen siinä vaan ryypättiin.
Sivuja luettu: 264

Päivitys klo 23:50
Pidin erittäin myöhäisen lounastauon ja luin muutaman luvun Historian suurnaisista. Sitä ei voi lukea monta lukua kerrallaan, ettei pää täyty liian monesta historian suurnaisesta yhtä aikaa.
Maraton alkaa pikkuisen tuntua raskaalta. Olen päätynyt lukemaan aika raskasta tekstiä. Seuraaksi voisin koettaa jotain vähän kevyempää.
Sivuja luettu: 291

Päivitys klo 01:00
Vielä olisi kaksi tuntia maratonia jäljellä, mutta tuntuu vähän tökkivän. Luin juuri kaksi lukua Muukalaista. Etenin huimat 32 sivua. No, etenemistä sekin on.
Sivuja luettu: 323

Päivitys klo 3:10
Nyt on 12 tuntia kulunut. Sain vielä luettua Muukalaista 22 sivua, eli ei mennyt ihan nappiin. Huomasin, kuinka tahti alkoi hyytä loppua kohtia. Seuraavalla kerralla voisin maratoonata vähän helppolukuisempia kirjoja. Tänään meinasi mennä aivot tukkoon.
Sain sentään Neljä anteeksiantoa luettua, mikä on ehkä tärkeintä, sillä se oli roikkunut minulla ihan liian kauan. Pääsen vihdoin palauttamaan sen kirjastoon.
Aluksi ajattelin, että minulla on mennyt maraton tosi heikosti, mutta vilkaisin aiempia sivumääriäni ja huomasin, että vähän päälle 300 sivua on minulle ihan normaalia. Ei tämä ollutkaan niin fiasko kuin kuvittelin.
Sivuja yhteensä: 345

8 kommenttia:

  1. Hauskaa maratonia! Minun tekisi mieleni lukea pinosi kirjoista myös Eleanor&Park, piti ostaa se omaksi, mutten ole vielä raaskinnut... Pinossa on myös yksi oma inhokkini! ;)

    Ja tsemppiä flunssan keskelle. Tuntuu, että nyt vain taudit kiertävät kehää ja koko ajan saa olla nenäliinojen ja särkylääkkeiden äärellä >:(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minulla sattui olemaan lahjakortti Suomalaiseen kirjakauppaan, niin raaskin hankkia Eleanor & Parkin :)

      Hmm, nyt pohdituttaa, että mikähän on se inhokkisi. :D

      Flunssa on kyllä ikävä asia. Luulin jo viikonloppuna, että olin selättänyt sen, mutta sitten meni nenä uudestaan tukkoon. Nyyh. :(

      Poista
  2. Onnea maratonille! Ehkäpä minäkin voisin pitää yhden hiihtolomalla... :) Flunssapöpö tuntuu tosiaankin nyt kiertävän, toivottavasti paranet pian!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hiihtoloma on oivaa aikaa maratoonata. (Itsellänihän ei hiihtolomaa ole, jännää tämä yliopistoelämä.)

      Poista
  3. Kivaa maratonia! :) Toivottavasti myös paranet pian, itse innolla vain odotan milloin tauti iskee minuunkin...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kevät, influenssaikaa... Vaikka ei tämä influenssaa ole, niin silti keväällä jyllää kaiken maailman muutkin pöpöt. Toivon itsekin, että parannun pian. Ehkä rento päivä kirjojen ääressä auttaa. :)

      Poista
  4. Minäkin olen joskus tehnyt sen virheen, että olen ottanut liian raskaslukuista maratonkamaa. Eipä siitä juuri sivuja kerry :P Viihdekirjamaratoonaus on just parasta. Pitäiskin ehdottaa sellaista kirjabloggareille!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Viihdekirjamaraton! Jes!

      Yleensä pidän maratoneja sillä tarkoituksella, että saisin keskeneräiset kirjat luettua, ja joskus kesken saattaa olla raskaita kirjoja.

      Poista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...