maanantai 13. heinäkuuta 2015

Divarikierros ynnä muita kirjalöytöjä

Lauantaina 11.7. Turun Science Fiction Seura järjesti divarikierroksen, johon osallistui noin kuutisen henkilöä. Mukana ollut Shimo Suntila ehti jo kirjoittaa reissusta oman näkemuksensä, jonka voit lukea hänen blogistaan.

Koska minä olen jokseenkin ujo ihminen, on divareissa kiertely jäänyt vähemmälle. Jos en ole etsimässä mitään erityistä, tuntuu kiusalliselta selailla hyllyjä liikkeessä, jossa saatan parhaillaan olla ainoa asiakas. Jos taas olen etsimässä jotain tiettyä eikä kaupassa ole kyseistä kirjaa, koen velvollisuudeksi jäädä sinne vielä hetkeksi katselemaan ja silloinkin on kiusallinen olo. On minullakin ongelmat. Ehkä jos kävisin divareissa enemmän, pääsisin yli näistä jutuista.


Onneksi TSFS:n divarikierros pistettiin pystyyn, sillä se tarjosi oivan syyn sosialisoitua ja samalla käydä divareita läpi. Kaiken lisäksi olen hankkinut asuntooni kaksi kirjahyllyä lisää, joten puhtaasti sisustuksellista syistä hyllyt tarvitevat täytettä, ovathan tyhjät hyllyt maailman surullisin näky. ;) 

Tunnen Turun divareita hyvin vähän, joten kierroksella muutama sellainen tuli samalla tutuksi. Reittimme kulki ensiksi Booktorille, eli puutorille, jossa pidettiin kirjakarnevaaleja kolme päivää, siitä Omituisiin Opuksiin, sitten Brahen antikvariaattiin, Leffadivariin ja lopuksi Alfa antikva. Välissä pysähdyimme käytettyjä leluja, DVD:eitä ja kirjoja myyvässä liikkeessä, jonka nimen unohdin painaa mieleen. Jos joku sattuu tunnistamaan Läntisellä pitkälläkadulla sijaitsevan liikkeen, sen nimen saa vinkata kommenttilaatikkoon. 



Omituiset Opukset oli minulle kaikista antoisin paikka. Olin käynyt siellä ennenkin, joten tiesin vähän, mistä etsiä mitäkin.

Mukaan tarttui:
  – Diana Gabaldon: Sudenkorento (Jatkoa Muukalaiselle, samaa painosta kun jo omistamani kappale.)
  – Diana Gabaldon: Matkantekijä (Sarjan kolmas osa, ihan vain siltä varalta, että haluan omistaa sarjaa enemmän ja haluan, että kaikki omistamani osat ovat yhteinäiset.)
  – Celia Rees: Noitalapsi (Kirja teki minuun vaikutuksen teini-ikäisenä, joten haluan omistaa sen.)
  – Bernard Beckett: Genesis (Olen kuullut blogeissa paljon hyvää.)

Tietääkö muuten joku, kuinka pitkälle Gabaldonin Matkantekijä-sarjaa on julkaistu tuona pehmeäkantisena versiona?


Brahen antikvariaatista löysin Philip Pullmanin Kultaisen kompassin kovakantisena. Vähän yli viikko sitten löysin sarjan toisen ja kolmannen osan kovakantisena Ekotorilta, joten vaikka omistankin Kultaisen kompassin pokkarina, päätin täydentää kovakantisten sarjan täydelliseksi. Pokkari lähtee todenäköisesti kiertoon lähitulevaisuudessa, varsinkin kun en ole ehtinyt lukea kyseistä kappaletta kertaakaan.

Muista liikkeistä en ostanut mitään, vaikka Alfa antikvassa katselin Jean M. Untinen-Auelin paleofiktiota. Löysin kivat ihan hyväkuntoiset 90-luvulta peräisin olevat pokkarit, mutta päätin jättää ne sinne. Nyt vähän kaduttaa. Hintaa niillä ei ollut juuri lainkaan, ne vaikuttivat laadukkailta pokkareilta ja minä satuin pitämään Luolakarhun klaanista. Jos asia jää pahasti kaivertamaan, saatan piipahtaa liikkeessä piakoin uudestaan.



Muitakin kirjalöytöjä on tullut tehtyä. Nopeasti esiteltynä:

  – Colin Thompsonin Uusi Eeden, jota minulle suositeltiin ja josta kiinnostuin. Löysin kirjan ilmaiseksi Aikavänkyrän vaihtopöydästä.
  – Robin Hobbin Kuninkaan salamurhaaja ja Salamurhaajan taival, jotka ovat vilahtaneet jo aiemmin blogissani. Tykkäsin ensimmäisestä osasta, joten metsästin itselleni jatko-osat samana painoksena. Ehtisinpä joskus lukeakin ne.

Olen erittäin tyytyväinen löytöihini. Sain täydennettyä sarjoja, ostettua kehutun kirjan ja teini-iän suosikkeja. En ostanut mitään täysin satunnaista, jotain sellaista, mistä en esimerkiksi ole ennen kuullut ollenkaan. Rahaakaan ei mennyt erityisen paljon, varsinkin kun suurin osa liikkeistä tarjosivat alennuksen joko opiskelijakorttia tai TSFS:n korttia vastaan.

Kaikki tämän postauksen kirjat ovat käytettyinä ostettuja. Tällä hetkellä käytetyt kirjat kiinnostavat, sillä olen innostunut hankkimaan hyllyni sellaisia kirjoja, joita olen joskus nuorempana lukenut ja muistan pitäneeni niistä. Onko minulla herännyt keräilijän alku? Kuinka pahaksi tämä pääse yltymään? Elämme jännittäviä aikoja.

8 kommenttia:

  1. Mahtavat kirjalöydöt! Minäkin haluaisin Muukalaiseni tuollaisena versiona, sillä vaikka pokkarina noin iso kirja onkin hankala, pidän tuosta kansityylistä suuresti. Genenis ♥ Uusi Eeden ♥ Noitalapsi! Yläaste ja lukio aikojeni suosikkeja. Genesis pitäisi lukea uudelleen, kun se on blogeissa noussut nyt esille.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä tykkään noista pehmeäkantisista versioista, sillä ne jotenkin sopivat kivasti käteen. Kannetkin ovat ihan nätit.

      Poista
  2. Uuuu nyt olen kyllä hieman kateellinen tuosta Universumien tomu-sarjasta! Olen itse metsästänyt sarjaa jo jonkin aikaa, ja nimen omaan alkuperäisillä kansilla. Tulee niin ihania muistoja mieleen jo pelkästään kansia katsoessa. Pitäisikin käydä hieman ahkerammin vielä divareista katsomassa. Ja Genesis <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos Turun seudulla satut pyörimään, Brahen antikvariaatissa oli vielä Universumin tomun osat 2 & 3 kovakantisina. Itse nappasin mukaan vain ensimmäisen.

      Poista
  3. No kyllä kuule uudet kirjahyllyt ovat mitä parhain syy shoppailla kirjoja!

    Ja Genesis <3

    VastaaPoista
  4. Onpa mainio idea järjestää divarikierros! Itse olen sen verran ronski, etten häiriinny jos olen ainoa asiakas kunhan ei tarvitse hirveästi lätistä, jos satun olemaan erakkotuulella. :D Joskus lätisen mielelläni, jos tavoistani poiketen olen sosiaalisella tuulella. ;D

    Genesis ON hyvä, varsinainen yllättäjä! Minäkin keksin sen blogien ansiosta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, minäkin pidin ideasta. Sai sosiaalisuutta ja kirjoja yhdellä kertaa!

      Poista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...