keskiviikko 5. elokuuta 2015

BookTubeAThon - puolivälin päivitys

Viikon mittaista luku-urakkaani on nyt kolme päivää takana. Jotta saisin enemmän aikaa lukemiselle ja jotta blogini ei täyttyisi lyhyistä päivittäisistä postauksista, päätin kirjoittaa kolme ensimmäistä päivää yhteen bloggaukseen ja julkaista sen nyt keskiviikkona. Kirjoitan todennäköisesti samanlaisen koontipostauksen loppuviikosta.

1//MAANANTAI 3.8.
Read a book with blue on the cover / Lue kirja, jonka kannessa on sinistä


Anthony Doerrin kannessa ei ole sinistä, se on sininen. Kaunis ja huomiotaherättävä kansi. Myönnän, että kiinnitin kirjaan aluksi huomiota juuri kannen takia.

Olin edennyt kirjassa aiemmin noin sivulle 250 ja pääsin tänään sivulle 402. Sain kirjaa siis eteenpäin noin 150 sivua ja vielä olisi toiset 150 jäljellä. Olen tyytyväinen itseeni, sillä yleensä luen päivässä korkeintaan 100 sivua.

Teksti on yllättävän nopealukuista, vaikka koko ajan on sellainen olo, että lukisi hyvin hitaasti. Kenties tarina etenee nopeasti siksi, koska luvut ovat varin lyhyitä. Huomasin hermostuvani, kun joku luku oli kuusi sivua pitkä.

Lyhyet luvut ja näkökulmien vaihdot luovat hyvällä tavalla hajonneen läpileikkaukden toisen maailmansodan Ranskasta ja Saksasta. Aion vielä ennen nukkumaan menoa lukea kirjaa hieman ja ehkä lukea kirjan huomenna loppuun, jos vain Ian McEwanin kirjalta kerkeän.

2//TIISTAI 4.8. 
Read a book by an author who shares the same first letter of your last name / Lue kirja, jonka kirjailijan sukunimi alkaa samalla kirjaimella kun sinun sukunimesi 

Kello on 19:25 ja tulin juuri kotiin. Olin ulkosalla lukemassa Kaikkea sitä valoa jota emme näe ja sain kirjan loppuun. Pamautin sille heti Goodreadsissa viisi tähteä. Jos ei muuta, niin ainakin tämän haasteen motivoimana sain luettua tuon kirjan loppuun. Se oli vähän unohtunut yöpöydälle enkä tiedä, kauanko se olisi siinä voinut vielä odotella, ellen olisi sisuuntunut ja päättänyt lukea sen loppuun.

Instagramiin laittamassa kuvassani näkyy myös Claudia Grayn A Thoudand Pieces of You, jota olen sitäkin vähän lueskellut. Se on ollut minulla töissä taukoviihdykkeenä jo jonkin aikaa, mutta olen edennyt vain 1-2 lukua per tauko. Aikataulun mukaan tuo kirja olisi vuorossa vasta lauantaina, mutta päivät ovat vain suuntaa-antavia.

Ajattelin, että olisin lukenut myös tuota kirjaa ulkona, kun kerta oli nätti ilma, mutta osittain nurmikolla lukeminen näyttää idyllisemmältä kuin onkaan. On mukavaa olla keskellä luontoa, mutta jossain vaiheessa niska kipeytyi, kun ei millään meinannut löytää hyvää lukuasentoa. Kaiken lisäksi eräs kaveriporukka päätti perustaa turhan kovaa meteliä pitävän piknikin liian lähelle minun olinpaikkaani. Luulisi suomalaisten tajuavan, että koko nurmipläntti on varattu, jos siellä on jo joku. (Ellei nurmikko ole sitten niin iso, että oman kohdan voi valloittaa säädyllisen kaukaa.) Siispä luin Doerrin kirjan loppuun, pakkasin kamani ja palasin kotiin.

Seuraavaksi voisin heittäytyä mukalle sohvalle tai pehmeään sänkyyni ja aloittaa Ian McEwanin Lapsen oikeuden. Siinä on vähän päälle 200 sivua, mutta Ian McEwanin tyyli ei ole kovin nopealukuista.

Klo 22:25
Aloitin Lapsen oikeuden, mutta en päässyt kovin pitkälle, sillä minun piti hoitaa muutamia Kuivia Aikuisten Asioita. No, nyt ovat nekin asiat hoidossa. Lapsen oikeus vaikuttaa McEwanin taatulta laadulta. Huomenna aion jatkaa sitä ja siirtyä Tom-kirjaan, jos jää aikaa ja innostusta. Se on parisataasivuinen lastenkirja, joten sen ei pitäisi olla kovin raskas.

3//KESKIVIIKKO 5.8.
Read someone else's favourite book / Lue jonkun toisen lempikirja

Kello on 17:40 ja olen saanut Lapsen oikeuden luettua. Luin sen käytännössä yhdeltä istumalta. Etenin eilen illalla 28 sivua, jatkoin tänään töiden jälkeen noin sivulle 100, jonka jälkeen torkahdin päiväunille puolivahingossa, söin lounasta sen jälkeen ja luin sitten kirjan loppuun. Todella mukaansatempaiseva ja mielenkiintoinen. Huokailin kirjan aikana useaan otteeseen silkasta lukemisen ilosta. Olin jo melkein ehtinyt unohtaa, kuinka paljon tykkään McEwanin kirjoista.

Olen hieman jäljessä haasteesta, mutta olen silti hyvin tyytyväinen siihen, että olen saanut luettua kaksi kirjaa loppuun ilman että se on tuntunut työltä. Eli olen nauttinut lukemisesta, enkä ole tehnyt sitä pelkästä velvollisuudentunnosta. Milloinkohan viimeksi olen saanut viikon sisällä kaksi kirjaa loppuun?

Nyt aion napata pakastimesta vähän jäätelöä ja aloitella A. Philippa Pearcen Tomia ja keskiyön puutarhaa.

Klo 22:50

Sain Tomin ja keskityön puutarhan luettua. Ensimmäiset 20-30 sivua olivat tahmeita, mutta sen jälkeen tarina vei mukanaan. Olen edelleen vähän pyörällä päästäni, mutta päällimäsenä mielessäni pyörii ajatus siitä, kuinka paljon tykkäänkään lastenkirjallisuudesta. Tämäkin kirja oli ihanan viaton ja yksinkertainen, mutta samalla hyvin koskettava ja melko syvällinen. Pohdiskelen myös parhaillaan, kuinkahan paljon loppuratkaisun tietäminen etukäteen vaikutti lukemiseen - poikakaverini nimittäin suositteli minulle tätä kirjaa juuri sen lopun takia. Olen tullut siihen tulokseen, että spoilaantuminen saattoi jopa parantaa lukukokemustani, sillä pystyin hoksaamaan vinkit, jotka ennakoivat loppuratkaisua.

Joo, tänään tuli luettua ensiksi vakavasti otettavaa syvällistä aikuistenkirjallisuutta ja sen päälle kiva lastenkirjan. Kaksi erilaista lukukokemusta, mutta molemmat yhtä miellyttäviä.

Olen vähän pohdiskellut sitä, miten menettelen huomenna. Minulla on nimittäin viikonloppuna suunnitelmia, joten en tiedä lainkaan, miten ehdin lukea. Tiesin viikonloppumenoista jo haasteeseen ryhtyessäni, joten jos en ehdi lukea kaikkea suunnittelemaani, maailma ei siihen kaadu. Olen kuitenkin miettinyt, yrittäisinkö huomenna lukea Bernard Beckettin Genesiksen yhdellä istumalla. Minulla olisi töiden jälkeen kuusi tuntia aikaa ennen kuin minun pitäisi olla iltamenossani, joten periaatteessa mahdollista.

BookTubeAThonin lukuhaasteet kun eivät taida virallisesti olla päivähaasteita, vaan tarkoituksena on lukea haasteen vaatimat kirjat kuluvan viikon aikana siinä tahdissa ja järjestyksessä kun itseä huvittaa. Siispä teen suunnitelmanmuutoksen: huomenna luen Genesiksen yhdeltä istumalta ja sen jälkeen otan Ernest Clinen Armadan työn alle. Veikkaan, että siihen menee koko loppuviikko.

2 kommenttia:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...