perjantai 26. elokuuta 2016

Liebster Award

Tuntematon lukija (jolla kuitenkin on nimi Hande) antoi minulle Liebster Awards -tunnustuksen. Tunnustuksen säännöt ovat seuraavat:

1. Kiitä palkinnon antajaa ja linkkaa hänen bloginsa postaukseesi.
2. Laita palkinto esille blogiisi.
3. Vastaa palkinnon antajan esittämään 11 kysymykseen.
4. Nimeä 5-11 blogia, jotka mielestäsi ansaitsevat palkinnon ja joilla on alle 200 lukijaa.
5. Laadi 11 kysymystä, joihin palkitsemasi bloggaajat puolestaan vastaavat.
6. Lisää palkinnon säännöt postaukseen.
7. Ilmoita palkitsemillesi bloggaajille palkinnosta ja linkkaa oma postauksesi heille, jotta he tietävät mistä on kyse.



Tämä haaste on kiertänyt blogeissa jo vuosia, ja olen vastannut siihen lukuisia kertoja. Haaste on oikein mukava, mutta päätin tällä kertaa, että ainoastaan vastaan kysymyksiin, enkä laita haastetta kenellekään eteenpäin. Tämä siksi, koska olen parhaillaan kiireinen, mutta haluan vastata haasteeseen edes jotenkin järjellisessä ajassa. Olen myös nähnyt haastatte muiden blogeissa sen verran paljon, että kaksoihaasteilta olisi lähes mahdoton välttyä. Toivottavasti kukaan ei närkästy päätöksestäni.

Vastauksen Handen kysymyksiin:

1. Minkä ikäisenä ja miten opit lukemaan? 
Olin 6- tai 7-vuotias, mutta en ollut vielä aloittanut koulua. Muistan lukeneeni Aku Ankka -kuvakirjaa ja yhtäkkiä kysyneeni äidiltäni, että lukeeko tuossa niin ja näin. Olihan siinä lukenut, ja niin minä yhtäkkiä osasin lukea. Itse lukemiseenopetteluprosessia en muista juuri lainkaan. Jonkin verran minulla on hämäriä mielikuvia, että minulle opetettiin kirjaimia iltasatujen lomassa.

2. Mikä oli lapsuutesi suosikkikirja?
Luin paljon kuvakirjoja lapsena. Hyppäsin melkeinpä suoraan kuvakirjoista lukemaan Pottereita, joten en varsinaisesti lukenut helppolukuisia lapsille suunnattuja kirjoja. Meillä oli kotona paljon Disney-kirjakerhon kuvakirjoja. Ne olivat mukavia.

3. Käytätkö valmiita lukupäiväkirjoja tai kirjoitatko muistiinpanoja paperille ennen blogitekstin kirjoittamista? 
Minulla on vihko, johon pidän kirjaa monenlaisesta: mitä luen, monta kirjaa kuussa, mitä olen ostanut, mitä olen myynyt tai luovuttanut muuten eteenpäin jne. Joskus kirjoitan joitain ajatuksia vihkoon ylös, mutta en tee sitä säännönmukaisesti jokaiselle kirjalle. Joskus tuntuu siltä, joskus ei.

4. Luetko sarjakuvia?
Luen jonkin verran. Viime aikoina minua on kiinnostanut omaelämäkerralliset sarjakuvakirjat. Minulla on oma tunniste sarjakuville, voit tarkastella sitä tästä.

5. Jos järjestäisit nyt lukuhaasteen, minkä aiheinen se olisi? 
Haluaisin haastaa ihmiset lukemaan enemmän tietokirjoja. Kirjakaupoissa myytävät tietokirjat eivät ole puisevia, vaan usein ne on kirjoitettu mielenkiintoisesti (ja myyvästi), ja niissä on usein paljon hyviä kuvia. Varmasti tylsiäkin tulee vastaan, mutta esimerkiksi monista historian väitökirjoista julkaistaan popularisoituja versiota suurelle yleisölle.

Kuvituskuvaa kävelylenkiltä. Rakkauslukkoja eräällä sillalla.
6. Onko sinulla kirjallisuudesta poimittuja esikuvia - todellisia tai fiktiivisiä? 
Eipä tällä hetkelä juurikaan. Nuorempana luin enemmän hahmovetoisia seikkailukertomuksia, jolloin minulle muodostui selkeitä lempihahmoja, mutta nykyään lukemani kirjat ovat usein enemmän teema- tai ideavetoisia kuin hahmovetoisia.

7. Jos elämästäsi tehtäisiin kirja, mikä sen nimi olisi?
Kunka esittää aikuista enemmän tai vähemmän menestyksekkäästi.

8. Saat omistukseesi laajan kirjaston, mutta sen valikoima koostuu vain yhdestä genrestä. Minkä valitsisit?
Korkeakirjallista fantasiaa.

9. Jos perustaisit toisen blogin, mitä aihetta se käsittelisi?
Kenties pukeutumista. Tällä hetkellä kämpässäni ei vain ole mitään hyvää paikkaa ottaa asukuvia, eikä peilikään ole peiliselfieiden kannalta valoisassa paikassa, joten en voisi oikein esitellä asujani. Nyt vain livenä minut näkevät ihmiset näkevät uskomattoman tyylitajuni. (Huomaa pieni sarkasmi.) (Okei, kyllä minä oikeasti pidän pukeutumisesta, minulla on jopa kerran ollut muotiblogi, mutta se kuihtui kun elin vaihetta, jolloin en jaksanut panostaa pukeutumiseen niin paljon kuin aiemmin.)

10. Kenet kirjailijan kutsuisit luoksesi kylään, jos saisit mahdollisuuden? 
Tällä hetkellä se olisi kyllä Rainbow Rowell. Olen hyvin, hyvin surullinen, että olen lukenut kaikki Rowellin julkaistut kirjat. Vielä kyllä löytyy muutama novelli.

11. Mitä lukeminen sinulle merkitsee?
Se on rauhoittumista ja itsensä kanssa olemista. Se on myös maailman ymmärtämistä ja uuden oppimista.

Kiitos Handelle mielenkiintoisista kysymyksistä!

1 kommentti:

  1. Kiitos, kun vastasit kysymyksiini! :) Vastauksesi ovat myös mielenkiintoisia!

    VastaaPoista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...