sunnuntai 23. huhtikuuta 2017

Michel Houellebecq: Alistuminen

"Kirja kertoo alistumisesta", sanoi Rediger hiljaa. "Se tuo ennennäkemättömän vahvasti esille sen mullistavan ja yksinkertaisen ajatuksen, että ihmisen suurin onni piilee ehdottomassa alistumisessa." s. 231

Michel Houellebecqin Alistumista lukiessa herää kysymys kirjojen takakansiteksteistä. Tässä tapauksessa teksti nimittäin paljastaa kutakuinkin koko kirjan juonen. Odotin, että takakansitekstin tapahtumat juostaan läpi korkeintaan viidessäkymmenessä sivussa, mutta loppujen lopuksi romaani päättyy samaan tilanteeseen, mihin takakansitekstikin.

Romaanissa ei välttämättä kuitenkaan ole kyse siitä mitä tapahtuu, vaan miten se tapahtuu, ja miten päähenkilö François kaikkeen suhtautuu. François on keski-ikäinen kirjallisuuden professori, joka on omien sanojensa mukaan saavuttanut akateemisen uransa ja sitä kautta koko elämänsä kohokohdan jo jonkin aikaa sitten. Hänen ihmissuhteensa ovat vähäisiä eikä hänen elämässään muutenkan ole paljon sisältöä. Hän miettii enimmäkseen sitä, minkä itämaisittain maustetun mikroaterian söisi seuraavaksi ja miten saisi hoidettua kaikki viikon yliopistovelvollisuudet vain yhdessä päivässä. Romaani kertoo miehestä, joka on elänyt melko ateistista, lähes arvopohjatonta ja ihanteetonta elämää, jonka käänteitä edes hän itse ei ole kokenut merkityksellisiksi.

Vuoden 2022 vaaleissa Muslimiveljeskunta nousee presidenttipuolueeksi ja virat aletaan jakaa vain muslimeille, François joutuu valintojen eteen. Vastustaako jotain, mitä hän on oppinut elämässään vastustamaan, vaikkei itse koe suurta paloa vastustamista kohtaan, vai alistuako uuteen valtaan? Aluksi hän vastustaa uutta poliittista tilannetta, joskin enemmänkin tottumuksesta ja ponnettomasti: hän lähtee ystävien neuvosta maaseudun rauhaan välttyäkseen pahimmilta rauhattomuuksilta, muttta lopulta hän palaa kotiinsa Pariisiin. Hän ei koe olevansa suuressa hengenvaarassa, joten miksi paeta, vaikka pakoyrityksensä aikana hän onkin nähnyt merkkejä verilöylyistä.

François on siinä mielessä etuoikeutetussa tilanteessa, että hän on heteromies, jolle äärioikeistolainen muslimivalta ei tuota kovinkaan paljon haittaa. Maailma on rakennettu hänelle: häntä odottaa työpaikka ja kuuliainen vaimo, kenties useampikin, jos hän vain kääntyy muslimiksi. Ainoa haitta tuntuu olevan se, ettei kaduilla ole yhtä paljon silmäruokaa kuin ennen, mutta kuten hän toteaa myöhemmin romaanissa, siihenkin tottuu: 
”(- -) nyt kun uusi islamilainen hallius oli vienyt naisten pukeutumisen häveliäämpään suuntaan, minäkin tunsin, miten intoni vähitellen hiipui, meni välillä kokonaisia päiviä, etten ajatellut seksiä.” (s.249–250.)

Romaani pohtii, mitä tapahtuu ihmisille, joka kokee, ettei hänen elämässään ole enää mitään., mutta joka yhtäkkiä näkee edessään jonkinlaisen vaihtoehdon. Muslimiyhteisö näyttäytyy François'lle mahdollisuutensa saada elämäänsä loppupuoliskolle vielä joku merkitys sellaisessa maailmassa, jossa kaikki muut merkitykset ovat kadonneet.

Romaania sanotaan poliittiseksi faabeliksi ja nykyajan George Orwellin 1984:ksi. Ranskan poliittista tilannetta heikommin tuntevalle useat poliittiset kommentit voivat mennä ohi, mutta se on selvää, että romaani kommentoi 2010-luvun länsimaista poliittista tilannetta. Se, miten mutkattomasti vallanvaihto tapahtuu, pelottaa aikalaiskokijaa. Mutta mitä romaani pohjimmiltaan haluaa kertoa? Haluaako se toimia varoittavana esimerkkinä siitä, mitä voisi tapahtua, vai haluaako se kertoa länsimaisen elämäntavan rappeutumisesta ja arvopohjan katoamisesta? Romaanin nimi, Alistuminen, ei ainakaan rakenna lukijalle positiivista odotushorisonttia tulkinnoille. Lisäksi kansiliepeen luonnehdinta Houellebecqistä muun muassa rasistina, misogyyninä ja oikeistopopulistina ohjaavat tulkitsemaan romaania tietyllä tavalla, vaikka itse lukisin romaania varsinkin misogynian ja oikeispopulismin vastaisena teoksena.

Lukukokemuksena Alistuminen on absurdi. Teksti on jouhevaa ja omalla tavalla miellyttävää, minkä seurauksena eriskummalliset tapahtuvat ottaa vastaan miltei kyseenalaistamatta. Kenties tyylillä tavoitellaan päähenkilön tunnelmaa: kaikki tapahtuu niin sutjakasti, ettei muutosta edes huomaa, ennen kun on tosi syvällä mukana. Kirja on kirjoittu niin helppolukuiseksi, että välillä unohtaa olevansa lähes kaikesta tekstin kanssa eri mieltä.

ALKUPERÄINEN NIMI: Soumission
SIVUJA: 266
KUSTANTANUT: WSOY
JULKAISTU: 2015 (suom. 2015) 
SUOMENTANUT: Lotta Toivanen 
MISTÄ MINULLE: Kirjastosta

Teksti on mukaelma miniesseestä, jonka kirjoitin nykykirjallisuuden kurssille.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...