tiistai 22. toukokuuta 2018

Anniina Mikama: Taikuri ja taskuvaras

Joskus kotimaiset spefikirjat pääsevät ilmestymään ennen kun olen ehtinyt niistä kuulla. Yksi sellainen on Anniina Mikaman esikoisromaani Taikuri ja taskuvaras.

Törmäsin kirjaan Goodreadsissa, kun näin jonkun lukevan sitä. Luulin aluksi, että kyseessä on käännösteos - kannen ulkoasu ja kirjan nimi vihjailivat voimakkaasti siihen suuntaan. Mutta hetkinen, kirjailijallahan on suomalainen nimi! 

Pikainen tiedonhaku paljasti, että kyseessä on suomalaisen steampunk-henkinen romaani, joka sijoittuu  1800-luvun lopun Helsingiin. Suomalaista steampunkia, no mikä jottei, minä ajattelin ja pistin kirjan kirjaston varausjonoon.

Aiheen ja miljöön lisäksi olin kiinnotunut siitä, että kyseessä on suuren kustantamon julkaisema spefiteos. Halusin ottaa selvää, minkälainen spefi läpäisee ison kustantamon seulan. Minkälaista pitää olla, että se pääsee julkaisuun?

*

Taikuri ja taskuvaras kertoo Mina-nimisestä 16-vuotiaasta tytöstä, joka on päätynyt kadulle. Hänen vanhempansa ovat kuolleet ja Minan moraali on rapistunut sitä mukaan kun nälkä on kasvanut. Eräänä päivänä hän näkee kadulla nuoren miehen, joka vaikuttaa varakkaalta. Taskuvarkaus ei kuitenkaan suju suunnitelmian mukaan: Mina jää kiinni, ja vastoin kaikkia odotuksia nuori mies tarjoaa Minalle töitä! Hämillään Mina päättää ottaa työn vastaan. Hänelle tarjotaan niin hyvää palkkaa, että vuoden työskentelyn jälkeen Mina voisi aloittaa uuden, itsenäisen elämän.

Minasta tulee Tom-nimisen taikurin ja samassa taloudessa asuvan professorin apulainen. Pian Mina ylenee siivoushommista Tomin avustajaksi taikurin lavalle. Nuori taikuri tuntuu tekevän Minaan vaikutuksen, mutta tämä ei kuitenkaan tunnu huomaavan, kuinka Minan silmät säihkyvät nuorta miestä kohti.

Romaanin lukeminen oli melko ristiriitainen kokemus. Siinä on paljon elementtejä, joista pidän hyvin paljon. Pidän siitä, että tarina on häpeilemättömästi sijoitettu 1890-luvun Helsinkiin. Sitä kuvaillaan kuin Lontoota tai muuta aikansa suurkaupunkia. Romaanista huokuu ihastuttavan taianomainen tunnelma, aivan kuin olisi ollut keskellä vanhanaikaista lelukauppaa. Pidän siitä, kuinka suomalaisen kirjallisuuden realistisuus on heitetty romukoppaan - usein jopa spekulatiivinen fiktio tuppaa Suomessa usein pitävän jalat tiukasti maassa. Toisin on tässä romaanissa. Jos joku on kirjaimin mahdollista kertoa, se tapahtuu.

Siitä huolimatta romaani kuitenkin tuntuu liian lennokkaalta. Erikoiset juonekäänteet tuntuvat seuraavan toisiaan liian vauhdikaasti. Välillä tuntuu, ettei romaani tiedä, mistä se oikein haluaa kertoa. Kertooko se köyhyydestä ja sen voittamisesta? Kertooko se siitä, kuinka hylkiöt löytävät toisensa ja perustavat yhteisen, vapaasti valitun perheen? Onko se jännittävä seikkailu vai onko se rakkaustarina? Kaiken lennokkuuden joukosta on vaikea poimia kirjan pääjuonta.

Lennokkuudesta huolimatta odotin jatkuvasti jotakin. Tuntui, että romaani panttasi jotakin. Aivan kuin se ei olisi aivan uskaltanut mennä siihen suuntaan, johon se olisi halunnut mennä. Useaan otteeseen koin hetkiä, jolloin aavistelin upeaa juonekäännettä. Entä jos hyvänä pidetty hahmo onkin koko ajan ollut paha? Entä jos Minan menneisyydessä on jotain vielä kauhempaa? Entä jos, entä jos? Mutta ei sittenkään! Kun kirjan lopussa aletaan tipautella suurempia paljastuksia, ne eivät enää tunnu miltään. Suurien paljastusten aika olisi ollut hiukan kirjan puolen välin jälkeen, jolloin lukija odotti käännettä.

Lennokkuudesta huolimatta koin myös, ettei romaani käsittellyt tarpeeksi syvällisesti kaikkea, mitä se heitti lukijan eteen. Jossain vaiheessa tarinaa muun muassa paljastuu, että Tomeja on periaatteessa kaksi. Tom on rakentanut itsensä näkäisen robotin, joka on niin taidokkaasti tehty, että sitä voi luulla ihmiseksi. Robotti, Sotamieheksi kutsuttu, pystyy tallentamaan muistilevylleen tietoa kuin tietokoneeseen, kommunikoimaan, oppimaan ja lopulta jopa tuntemaan tunteita.

Siis 1890-luvun vaihtoehtoisessa Helsingissä harjoitetaan sellaista huipputekniikkaa, jota ei edes 2010-luvun maailmassa ole olemassa! Sotamies alkaa tarinan edetessä osoittaa enenevissä määrin inhimillisiä piirteitä, mikä olisi ollut loistava paikka pohdiskella oikein syvällisesti ihmisyyttä, mutta valitettavasti Sotamiehen päätehtävä vaikuttaa romaanissa olevan Minan pään sekoittaminen. Koskaan ei voi olla ihan varma, onko vastaan tullut henkilö itse Tom vai Sotamies.

Olisin niin kovasti halunnut pitää tästä romaanista enemmän. Välillä koin hetkiä, jolloin oikeasti nautin dickensmäisestä tunnelmasta, jossa hiippailla loskaisilla kaduilla ja kiivetään ullakolle. Välillä kuitenkin koin, että kirja on hiukan liian naiivi. Päähenkilö on hiukan liian naiivi. Mina on 16-vuotias teinityttö, joka tukeutuu tiukasti häntä auttaviin henkilöihin. Olisin kaivannut itsenäisempää päähenkilöä.

Vai olenko minä vain liian vanha tälle kirjalle? Olisiko vain pitänyt hyväksyä, että 16-vuotias ripustautuu muihin, koska ei ole vielä saanut mahdollisuutta itsenäistyä? Toivon, että Mina kasvaa jatko-osien aikana.

*

Taikurista ja taskuvarkaasta tuli valitettavasti sellainen olo, että kirja oli päässyt julkaistavaksi keskeneräisenä. Kirjan sivuilla oli nähtävissä hieno tarinan, joka olisi kaivannut vielä hiomista, niin juonellisesti kuin kielellisestikin. Lukiessani en voinut olla miettämättä: tässäkä on nyt suomalaisen suuren kustantamon taso? Tämäkö on se nyt se kirja, josta on tehty kaunis kovakantinen painos?

En usko, että ongelma on kirjailijassa. Taikuri ja taskuvaras on Mikaman esikoisromaani, eikä kukaan ole seppä syntyessään. Uskon, että jokaisen kirjailijan romaanikäsikirjoituksessa on vaiheita, jolloin teksti ei toimi. Esilukijoiden ja kustannustoimittajan tehtävä on auttaa siinä, että teksti toimisi paremmin. Mielestän tämä kirja olisi kaivannut selkeyttämistä. Mikä on pääjuoni? Mihin keskitytään? Kuinka säilyttää ihana taianomaisuus, mutta tehdä kaikesta kuitenkin hiukkasen uskottavampaa?

Kaikesta tästä huolimatta olen erittäin kiinnostunut jatkosta. Vaikka Taikuri ja taskuvaras on paikoin epäuskottava, arvostin sitä, kuinka häikäilemättömästi se vyörittää tapahtumia eteensä. Jotain tämänkaltaista olen viime aikoina kaivannutkin. Jotain hauskaa ja viihdyttävää, jota ei tarvitse lukea otsa rypyssä. Tätä kirjaa lukiessa ei tylsisty.

SIVUJA: 411
KUSTANTANUT: WSOY
JULKAISTU: 2018
MISTÄ MINULLE: Kirjastosta

1 kommentti:

  1. Erittäin mielenkiintoista pohdintaa! Ajattelin myös, että kirja käsittelee köyhyyttä, yksinäisyyttä, rakkautta ja ihmisyyttä. En lukiessa kokenut aihevalikoimaa liian runsaana, mutta jälkikäteen ajateltuna kirjassa olisi ehkä ollut karsimista. Tykästyin kuitenkin tarinaan!

    VastaaPoista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...